Environmental Geology
Field of study: Applied Geology
Programme code: W2-S1GS19.2024

Module name: | Environmental Geology |
---|---|
Module code: | W2-GS-S1-056 |
Programme code: | W2-S1GS19.2024 |
Semester: | summer semester 2026/2027 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 3 |
Purpose and description of the content of education: | Moduł Geologia środowiskowa umożliwia studentowi wykorzystanie zdobytej wiedzy do interpretacji przemian dokonujących się w środowisku naturalnym (w różnych strefach wietrzeniowych) pod wpływem procesów naturalnych i antropogenicznych. Pozwala nabyć umiejętności oceny stanu chemicznego środowiska gruntowo-wodnego w oparciu o obowiązujące przepisy prawne. Omawiane będą również zagadnienia związane z rekultywacją, renaturyzacją i remediacją terenów zdegradowanych, koszty i trudności związane z takimi działaniami. Wiedza ta obejmuje także mechanizmy naturalnych procesów samooczyszczania środowiska oraz kierunków celowych działań ochronnych i zapobiegawczych z zakresu inżynierii środowiska. Przykładem szczególnym środowiska, zdolnym do samoistnych procesów samooczyszczania jest gleba z zachodzącymi w niej procesami adsorpcji, wytrącania, tworzenia związków kompleksowych i innymi właściwościami. Wynikają one z obecności w glebach specyficznego kompleksu sorpcyjnego, występującego w znacznej mierze w postaci układów koloidalnych. Na przykładzie szeregu pierwiastków (C, Cl, P, S, N) oraz ich związków pochodzenia naturalnego i antropogenicznego zostanie omówiona geochemia i ich kumulacja w środowisku. Część ćwiczeń poświęcona jest na przygotowanie opracowania zawierającego opis wybranych elementów geośrodowiskowych na obszarze przykładowej gminy przy wykorzystaniu opracowań kartograficznych, głównie Mapy Geośrodowiskowej, a także baz danych publikowanych w internecie. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): |
Chemistry in Earth sciences [W2-GS-S1-408]
Environmental Protection [W2-GS-S1-020] Geochemistry (I) [W2-GS-S1-414] Geoinformation and Geological Databases [W2-GS-S1-025] Renevable Energy Sources [W2-GS-S1-063] |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
rozumie wpływ wybranych pierwiastków i ich związków na procesy przemian środowiskowych w różnych sferach hipergenicznych, integrując i poszerzając zdobytą dotąd wiedzę z zakresu nauk przyrod- niczych, jest przygotowany do ewentualnego wykorzystania w przyszłości uzyskanej wiedzy dla wskazywania kierunków działań na rzecz poprawienia kondycji środowiska naturalnego [W2-GS-S1-056_1] |
1GS_W1 [1/5] |
potrafi scharakteryzować geotoksyny, ich główne źródła pochodzenia oraz niektóre procesy naturalne i antropogeniczne prowadzące do ich uruchomienia [W2-GS-S1-056_2] |
1GS_W1 [1/5] |
identyfikuje antropogeniczne oddziaływanie na elementy środowiska geologicznego na przykładzie obszaru zlikwidowanego zakładu produkcyjnego i składowania odpadów przemysłowych [W2-GS-S1-056_3] |
1GS_U1 [2/5] |
nabywa kompetencje do wyjaśniania przyczyn i kierunków zachodzenia procesów przemian w otaczającym środowisku z odróżnianiem naturalnych i antropogenicznych czynników przemian [W2-GS-S1-056_4] |
1GS_K1 [2/5] |
potrafi wykonywać zadania laboratoryjne w zakresie opracowywanych zagadnień, pracować według instrukcji laboratoryjnych, śledzić przebieg procesu i formułować wnioski [W2-GS-S1-056_5] |
1GS_U11 [1/5] |
potrafi wykonać opracowanie w zakresie charakterystyki wybranych elementów geologii środowiskowej dla obszaru gminy z wykorzystaniem opracowań kartograficznych i baz danych, w tym dostępnych na stronach internetowych [W2-GS-S1-056_6] |
1GS_U1 [3/5] |
rozwija kreatywną postawę przez ćwiczenie aktywnego włączenia się do dyskusji nad zagadnieniami ważkimi dla ochrony środowiska [W2-GS-S1-056_7] |
1GS_W4 [1/5] |
umie pracować w grupach ćwiczeniowych i organizować działania laboratoryjne, postępować zgodnie z zasadami BHP [W2-GS-S1-056_8] |
1GS_U9 [2/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
laboratory classes [W2-GS-S1-056_l_1] | 24 |
Demonstration-imitation [c06] Screen presentation [c07] Working with a computer [d01] Working with another teaching tool [d03] Laboratory exercise / experiment [e01] Project scheduling [e04] Observation [e06] Conceptual work [f03] |
course work |
W2-GS-S1-056_1 |
lecture [W2-GS-S1-056_w_1] | 12 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Description [a03] Problem-based lecture [b01] Activating methods: a case study [b07] |
exam |
W2-GS-S1-056_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |