Environmental Geology Field of study: Applied Geology
Programme code: W2-S1GS19.2024

Module name: Environmental Geology
Module code: W2-GS-S1-056
Programme code: W2-S1GS19.2024
Semester: summer semester 2026/2027
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Moduł Geologia środowiskowa umożliwia studentowi wykorzystanie zdobytej wiedzy do interpretacji przemian dokonujących się w środowisku naturalnym (w różnych strefach wietrzeniowych) pod wpływem procesów naturalnych i antropogenicznych. Pozwala nabyć umiejętności oceny stanu chemicznego środowiska gruntowo-wodnego w oparciu o obowiązujące przepisy prawne. Omawiane będą również zagadnienia związane z rekultywacją, renaturyzacją i remediacją terenów zdegradowanych, koszty i trudności związane z takimi działaniami. Wiedza ta obejmuje także mechanizmy naturalnych procesów samooczyszczania środowiska oraz kierunków celowych działań ochronnych i zapobiegawczych z zakresu inżynierii środowiska. Przykładem szczególnym środowiska, zdolnym do samoistnych procesów samooczyszczania jest gleba z zachodzącymi w niej procesami adsorpcji, wytrącania, tworzenia związków kompleksowych i innymi właściwościami. Wynikają one z obecności w glebach specyficznego kompleksu sorpcyjnego, występującego w znacznej mierze w postaci układów koloidalnych. Na przykładzie szeregu pierwiastków (C, Cl, P, S, N) oraz ich związków pochodzenia naturalnego i antropogenicznego zostanie omówiona geochemia i ich kumulacja w środowisku. Część ćwiczeń poświęcona jest na przygotowanie opracowania zawierającego opis wybranych elementów geośrodowiskowych na obszarze przykładowej gminy przy wykorzystaniu opracowań kartograficznych, głównie Mapy Geośrodowiskowej, a także baz danych publikowanych w internecie.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): Chemistry in Earth sciences [W2-GS-S1-408]
Environmental Protection [W2-GS-S1-020]
Geochemistry (I) [W2-GS-S1-414]
Geoinformation and Geological Databases [W2-GS-S1-025]
Renevable Energy Sources [W2-GS-S1-063]
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
rozumie wpływ wybranych pierwiastków i ich związków na procesy przemian środowiskowych w różnych sferach hipergenicznych, integrując i poszerzając zdobytą dotąd wiedzę z zakresu nauk przyrod- niczych, jest przygotowany do ewentualnego wykorzystania w przyszłości uzyskanej wiedzy dla wskazywania kierunków działań na rzecz poprawienia kondycji środowiska naturalnego [W2-GS-S1-056_1]
1GS_W1 [1/5] 1GS_W3 [2/5] 1GS_U11 [1/5] 1GS_K3 [1/5] 1GS_W2 [3/5]
potrafi scharakteryzować geotoksyny, ich główne źródła pochodzenia oraz niektóre procesy naturalne i antropogeniczne prowadzące do ich uruchomienia [W2-GS-S1-056_2]
1GS_W1 [1/5] 1GS_W3 [3/5] 1GS_W2 [2/5]
identyfikuje antropogeniczne oddziaływanie na elementy środowiska geologicznego na przykładzie obszaru zlikwidowanego zakładu produkcyjnego i składowania odpadów przemysłowych [W2-GS-S1-056_3]
1GS_U1 [2/5] 1GS_K4 [3/5] 1GS_U3 [3/5]
nabywa kompetencje do wyjaśniania przyczyn i kierunków zachodzenia procesów przemian w otaczającym środowisku z odróżnianiem naturalnych i antropogenicznych czynników przemian [W2-GS-S1-056_4]
1GS_K1 [2/5] 1GS_K2 [3/5] 1GS_K3 [2/5]
potrafi wykonywać zadania laboratoryjne w zakresie opracowywanych zagadnień, pracować według instrukcji laboratoryjnych, śledzić przebieg procesu i formułować wnioski [W2-GS-S1-056_5]
1GS_U11 [1/5] 1GS_K3 [2/5] 1GS_U2 [3/5] 1GS_U4 [2/5]
potrafi wykonać opracowanie w zakresie charakterystyki wybranych elementów geologii środowiskowej dla obszaru gminy z wykorzystaniem opracowań kartograficznych i baz danych, w tym dostępnych na stronach internetowych [W2-GS-S1-056_6]
1GS_U1 [3/5] 1GS_U6 [2/5] 1GS_K3 [2/5] 1GS_K4 [2/5] 1GS_K5 [1/5] 1GS_K6 [1/5]
rozwija kreatywną postawę przez ćwiczenie aktywnego włączenia się do dyskusji nad zagadnieniami ważkimi dla ochrony środowiska [W2-GS-S1-056_7]
1GS_W4 [1/5] 1GS_U1 [2/5] 1GS_U7 [3/5] 1GS_K1 [2/5] 1GS_K2 [2/5] 1GS_K5 [1/5] 1GS_K6 [1/5] 1GS_U4 [2/5] 1GS_U5 [2/5]
umie pracować w grupach ćwiczeniowych i organizować działania laboratoryjne, postępować zgodnie z zasadami BHP [W2-GS-S1-056_8]
1GS_U9 [2/5] 1GS_K6 [1/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
laboratory classes [W2-GS-S1-056_l_1] 24 Demonstration-imitation [c06] 
Screen presentation [c07] 
Working with a computer [d01] 
Working with another teaching tool [d03] 
Laboratory exercise / experiment [e01] 
Project scheduling [e04] 
Observation [e06] 
Conceptual work [f03] 
course work W2-GS-S1-056_1 W2-GS-S1-056_3 W2-GS-S1-056_4 W2-GS-S1-056_5 W2-GS-S1-056_6 W2-GS-S1-056_7 W2-GS-S1-056_8
lecture [W2-GS-S1-056_w_1] 12 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Description [a03] 
Problem-based lecture [b01] 
Activating methods: a case study [b07] 
exam W2-GS-S1-056_1 W2-GS-S1-056_2 W2-GS-S1-056_7
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)