Quaternary geology
Field of study: Applied Geology
Programme code: W2-S1GS19.2024

Module name: | Quaternary geology |
---|---|
Module code: | W2-GS-S1-415 |
Programme code: | W2-S1GS19.2024 |
Semester: | winter semester 2026/2027 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Purpose and description of the content of education: | Celem modułu jest zapoznanie studentów z młodszym okresem ery kenozoicznej w kontekście budowy geologicznej (rozpoznawanie osadów glacjalnych i wodnolodowcowych i ich wykorzystanie oraz poznanie głównych form polodowcowej rzeźby terenu, ich genezy oraz podstawowych procesów, które je ukształtowały), zmian klimatu i ich przyczyn (zlodowacenia i interglacjały), przemian roślinności, wymierania megafauny oraz współczesnych zagrożeń pod kątem wpływu człowieka na procesy geologiczne (np. rozpad lądolodów, antropocen).
Po osiągnięciu efektów kształcenia modułu student jest przygotowany do samodzielnego rozpoznawania i klasyfikacji polodowcowych form rzeźby terenu, zna klasyfikację osadów lodowcowych i wodnolodowcowych także pod kątem charakterystyki geologiczno-inżynierskiej oraz rozumie ich związek z procesami geologicznymi i cechami budowy geologicznej. Potrafi wykonać i interpretować przekroje geologiczne przez osady czwartorzędowe na podstawie danych z profili wiertniczych. Zdobywa wiedzę umożliwiającą pogłębienie wyobraźni przestrzennej. Potrafi zrekonstruować środowiska glacjalne oraz dokonać ich analizy. Rozumie współczesne zagrożenia cywilizacyjne i ich wpływ na środowisko i procesy geologiczne, dostrzega, że wszelkie działania w geologii mają nierozerwalny związek ze środowiskiem, kształtują je i muszą być podporządkowane etyce ekologicznej. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): |
Applied petrology 1 [W2-GS-S1-041]
Applied petrology 2 [W2-GS-S1-049] Dynamic Earth 1 [W2-GS-S1-405] Dynamic Earth 2 [W2-GS-S1-406] Fundamentals of Sedimentology [W2-GS-S1-038] |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
zna podstawowe pojęcia z zakresu geologii czwartorzędu i pogłębia wiedzę w zakresie tej problematyki [W2-GS-S1-415_1] |
1GS_W1 [2/5] |
klasyfikuje genetycznie i charakteryzuje osady wodnolodowcowe i glacjalne (również pod kątem charakterystyki geologiczno-inżynierskiej) oraz formy akumulacji wodnolodowcowej i lodowcowej, a także formy strefy peryglacjalnej, potrafi je nazwać i opisać. [W2-GS-S1-415_2] |
1GS_W1 [2/5] |
zna metody badawcze geologii czwartorzędu i wie w jakim celu się je stosuje [W2-GS-S1-415_3] |
1GS_U1 [3/5] |
zna zagrożenia wynikające z sejsmiczności antropogenicznej. Zna zagadnienia związane z glacitektoniką i młodymi ruchami tektonicznymi w Polsce [W2-GS-S1-415_4] |
1GS_W1 [2/5] |
ma umiejętność konstruowania przekrojów geologicznych przez osady czwartorzędowe, oraz ich interpretacji, wykorzystując do tego wiedzę o osadach i procesach kształtujących różne formy terenu [W2-GS-S1-415_5] |
1GS_W6 [2/5] |
zna relacje pomiędzy działaniem człowieka a stanem środowiska i zmianami klimatycznymi w holocenie. Zna zagrożenia wynikające z ocieplenia klimatu, np. rozpad lądolodu Grenlandii i topnienie lodowców szelfowych Antarktydy, zmiany wieloletniej zmarzliny i ich wpływ na budownictwo. Krytycznie analizuje działania człowieka w środowisku; stara się postępować zgodnie z zasadami etyki ekologicznej [W2-GS-S1-415_6] |
1GS_W3 [2/5] |
wykazuje aktywną postawę do poznawania rzeczy nowych i wykorzystywania ich dla wzbogacania własnej wiedzy; krytycznego i twórczego myślenia oraz otwartości na poglądy innych. [W2-GS-S1-415_7] |
1GS_U7 [2/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
laboratory classes [W2-GS-S1-415_l_1] | 24 |
Description [a03] Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Activating method – flipped classroom [b09] SWOT analysis [b10] Exhibition [c01] Screen presentation [c07] Working with a computer [d01] Working with another teaching tool [d03] Simulation [e07] Individual work with a text [f02] |
course work |
W2-GS-S1-415_2 |
lecture [W2-GS-S1-415_w_1] | 12 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Monographic lecture [a02] Problem-based lecture [b01] Lecture-discussion [b02] Activating method – discussion / debate [b04] |
course work |
W2-GS-S1-415_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Consulting the schedule [b03] | Consulting the curriculum and the organization of classes | getting acquainted with the class schedule, possibly in the presence of the year tutor, in order to optimize participation in classes, including those supplementary to the core subjects listed in the pursued study programme |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |