Basics of geomorphology
Field of study: Applied Geology
Programme code: W2-S1GS19.2024

Module name: | Basics of geomorphology |
---|---|
Module code: | W2-GS-S1-046 |
Programme code: | W2-S1GS19.2024 |
Semester: | summer semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 1 |
Purpose and description of the content of education: | Celem modułu „Podstawy geomorfologii” jest poznanie głównych form rzeźby terenu oraz ich genezy i podstawowych procesów, które je ukształtowały (rzeźba fluwialna i fluwialno-denudacyjna, morfogenetyczna działalność czynników denudacyjnych, procesy stokowe, rzeźba eoliczna).
Po osiągnięciu efektów kształcenia modułu student potrafi samodzielnie rozpoznawać i charakteryzować formy rzeźby terenu. Rozumie również ich związek z procesami geologicznymi i cechami budowy geologicznej (litologia, tektonika). Potrafi zrekonstruować różne środowiska (np. fluwialne) i przeprowadzić ich analizę na podstawie różnorodnych materiałów źródłowych (mapy, bazy danych, przekroje geologiczne, cyfrowe modele terenu, literatura). Zdobywa wiedzę umożliwiającą pogłębienie wyobraźni przestrzennej. Potrafi zdiagnozować zagrożenia (np. w wyniku osuwania) i zaproponować środki zaradcze. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): |
Dynamic Earth 1 [W2-GS-S1-405]
Dynamic Earth 2 [W2-GS-S1-406] Fundamentals of Sedimentology [W2-GS-S1-038] |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
zna podstawowe pojęcia z zakresu geomorfologii i pogłębia wiedzę w zakresie tej problematyki [W2-GS-S1-046_1] |
1GS_W1 [2/5] |
potrafi sklasyfikować formy geomorfologiczne ze względu na genezę Rozumie procesy, które doprowadziły do ich powstania. [W2-GS-S1-046_2] |
1GS_W1 [2/5] |
potrafi sklasyfikować procesy stokowe i ich efekty. Potrafi rozpoznać i scharakteryzować osuwisko. Zna przyczyny powstawania osuwisk. Wie, które obszary w Polsce są szczególnie narażone na powstawanie osuwisk. Zna metody zapobiegania osuwiskom. Zna bazę osuwisk SOPO. [W2-GS-S1-046_3] |
1GS_W6 [2/5] |
rozumie zależność między rzeźbą terenu a budową geologiczną (litologia, tektonika) [W2-GS-S1-046_4] |
1GS_U1 [3/5] |
potrafi wykonać analizę rozwoju rzeźby terenu na podstawie przekroju geologicznego [W2-GS-S1-046_5] |
1GS_U1 [3/5] |
wykazuje aktywną postawę do poznawania rzeczy nowych i wykorzystywania ich dla wzbogacania własnej wiedzy; krytycznego i twórczego myślenia oraz otwartości na poglądy innych [W2-GS-S1-046_6] |
1GS_U7 [2/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
laboratory classes [W2-GS-S1-046_l_1] | 12 |
Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Screen presentation [c07] Working with a computer [d01] Working with another teaching tool [d03] |
course work |
W2-GS-S1-046_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |