Applied petrology 1
Field of study: Applied Geology
Programme code: W2-S1GS19.2024

Module name: | Applied petrology 1 |
---|---|
Module code: | W2-GS-S1-041 |
Programme code: | W2-S1GS19.2024 |
Semester: | summer semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 3 |
Purpose and description of the content of education: | Moduł Petrologia stosowana 1 ma umożliwić studentowi poznanie podstawowych typów skał wraz z podstawowymi metodami badawczymi oraz zrozumienia zależności procesów petrologicznych od procesów tektonicznych w skali globalnej, regionalnej i lokalnej. Omówione zostaną minerały główne i ich rola w poszczególnych typach skał, procesy prowadzące do powstania 3 podstawowych typów skał, budujących skorupę ziemską oraz płaszcz nadastenosferowy. Zostanie położony nacisk na umiejętności aplikacyjne oznaczania i klasyfikacji skał, co w dalszej konsekwencji pozwoli studentowi na praktyczne rozwiązywanie problemów geologicznych, w tym diagnozowania procesów geologicznych, krytyczną ocenę możliwości zastosowania zaawansowanych metod badawczych, w zależności od podstawowych charakterystyk badanego materiału skalnego. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): |
Chemistry in Earth sciences [W2-GS-S1-408]
Dynamic Earth 1 [W2-GS-S1-405] Dynamic Earth 2 [W2-GS-S1-406] Mineralogy with the basics of crystallography [W2-GS-S1-024] Tectonics and Structural Geology [W2-GS-S1-410] |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu teorie, fakty, obiekty zjawiska oraz dotyczące ich metody ze wszystkich działów geologii wyjaśniające złożone zależności pomiędzy nimi. [W2-GS-S1-041_1] |
1GS_W1 [2/5] |
potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania, prostych i typowych, problemów geologicznych oraz wykonywać zadania inżyniera geologa w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez:
- właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, także z zastosowaniem dostępnych baz danych, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji;
- dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi stosowanych w naukach o Ziemi i środowisku, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych. [W2-GS-S1-041_2] |
1GS_W1 [2/5] |
potrafi wypowiedzieć się w sposób komunikatywny i zrozumiały, w mowie i na piśmie na temat poznanych zagadnień geologicznych, również w wymaganych prawem formach: notatnika terenowego, raportu, projektu, dokumentacji i innych [W2-GS-S1-041_3] |
1GS_W1 [1/5] |
potrafi śledzić osiągnięcia nauk o Ziemi i środowisku, w tym najnowsze postępy technologiczne oraz konfrontować je z innymi dziedzinami nauki. Zdaje sobie sprawę z konieczności ciągłego pogłębiania wiedzy. [W2-GS-S1-041_4] |
1GS_W1 [2/5] |
jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym:
- przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych;
- dbałości o dorobek i tradycje zawodu inżyniera geologa. [W2-GS-S1-041_5] |
1GS_W2 [2/5] |
potrafi wykonać eksperymenty geologiczne oraz prace projektowe typowe dla inżyniera geologa, także z zastosowaniem techniki informatycznej, zinterpretować wyniki i poprawnie wnioskować. [W2-GS-S1-041_6] |
1GS_U11 [1/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
laboratory classes [W2-GS-S1-041_l_1] | 24 |
Demonstration-imitation [c06] Working with another teaching tool [d03] Laboratory exercise / experiment [e01] |
course work |
W2-GS-S1-041_2 |
lecture [W2-GS-S1-041_w_1] | 12 |
Description [a03] Explanation/clarification [a05] Problem-based lecture [b01] Screen presentation [c07] |
exam |
W2-GS-S1-041_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Undertaking, on one’s own initiative and individually, activities aimed at expanding the scope or depth of the teaching content, also beyond the walls of the University [e01] | Activities complementary to the classes | a set of activities undertaken independently and on the student's own initiative, aimed at expanding the depth and scope of knowledge and skills, their revision and repetition, retention or verification, also activities carried outside the university, e.g., in a culture promoting or educational institution, a laboratory, in the open air, etc.; also self-education |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |