Tectonics and Structural Geology
Field of study: Applied Geology
Programme code: W2-S1GS19.2024

Module name: | Tectonics and Structural Geology |
---|---|
Module code: | W2-GS-S1-410 |
Programme code: | W2-S1GS19.2024 |
Semester: | winter semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 4 |
Purpose and description of the content of education: | Celem modułu "Tektonika i geologia strukturalna" jest umożliwienie zrozumienia przyczyn, przebiegu i skutków procesów deformacyjnych w ramach tektoniki płyt litosfery oraz podstawowych metod ich badania. Zakres modułu obejmuje poznanie mechanicznych właściwości skał, mechanizmów procesów tektonicznych, właściwości deformacyjnych skał, zrozumienie genezy i działania sił oraz naprężeń w skałach. Studenci zapoznają się z genetycznymi i geometrycznymi cechami deformacji oraz klasyfikacją struktur, w tym mikrostruktur, mezostruktur, makrostruktur i megastruktur, a także struktur nietektonicznych, paratektonicznych, grawitacyjnych i tektonicznych, struktur ciągłych i nieciągłych. Program obejmuje klasyfikację fałdów, uskoków oraz spękań, zrozumienie mechanizmów działających w strefach ścinania, omówienie struktur tektonicznych, tektoniki ciał magmowych, kompleksów metamorficznych, glacitektoniki, tektoniki solnej, morfotektoniki oraz aktywnej tektoniki. Ponadto, studenci poznają ewolucję Ziemi i skorupy ziemskiej oraz cykl orogeniczny.
W ramach praktycznych zajęć laboratoryjnych studenci nabywają umiejętności przydatnych w dalszych studiach, takich jak obserwacja, samodzielne wnioskowanie oraz pisemne syntetyzowanie zebranych danych. Zajęcia te obejmują również bardziej szczegółowe umiejętności związane z rekonstruowaniem nadrzędnych form strukturalnych, wiekowego następstwa struktur, kierunku i zwrotu transportu tektonicznego, osi skracania i poszerzania, osi głównych naprężeń oraz charakteru i stylu deformacji. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): |
Dynamic Earth 1 [W2-GS-S1-405]
Dynamic Earth 2 [W2-GS-S1-406] Mathematics in Earth Sciences [W2-GS-S1-009] |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
zna podstawową terminologię, cele i pojęcia używane w tektonice oraz metody analizy strukturalnej [W2-GS-S1-410_1] |
1GS_W1 [3/5] |
potrafi określić własności reologiczne skał oraz mechanizmy zachodzące podczas procesów tektonicznych [W2-GS-S1-410_2] |
1GS_W1 [2/5] |
zna genezę, mechanizmy powstawania i ewolucję struktur tektonicznych uformowanych w różnych warunkach i reżimach deformacyjnych oraz potrafi je identyfikować [W2-GS-S1-410_3] |
1GS_W1 [1/5] |
rozumie i potrafi zrekonstruować naprężenia w skałach oraz geometrię deformacji, wiekowe następstwo struktur, kierunek i zwrot transportu tektonicznego, osie skracania i poszerzania, osie głównych naprężeń oraz charakter i styl deformacji [W2-GS-S1-410_4] |
1GS_W1 [2/5] |
zna i rozumie ewolucję Ziemi i skorupy ziemskiej, cyklu orogenicznego, tektoniki płyt litosfery [W2-GS-S1-410_5] |
1GS_W1 [2/5] |
wykazuje aktywną postawę do poznawania rzeczy nowych i wykorzystywania ich dla wzbogacania własnej wiedzy; krytycznego i twórczego myślenia oraz otwartości na poglądy innych [W2-GS-S1-410_6] |
1GS_U11 [1/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
laboratory classes [W2-GS-S1-410_l_1] | 24 |
Laboratory exercise / experiment [e01] Production exercise – workshop [e02] |
course work |
W2-GS-S1-410_1 |
lecture [W2-GS-S1-410_w_1] | 24 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Problem-based lecture [b01] Screen presentation [c07] |
exam |
W2-GS-S1-410_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |