Sedimentology – field course
Field of study: Geology
Programme code: W2-S1GE19.2024

Module name: | Sedimentology – field course |
---|---|
Module code: | W2-GE-S1-423 |
Programme code: | W2-S1GE19.2024 |
Semester: | winter semester 2026/2027 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 3 |
Purpose and description of the content of education: | Ćwiczenia terenowe z sedymentologii realizowane są podczas objazdowej wycieczki odbywającej się na obszarze Beskidów, zapadliska przedkarpackiego i przyległych wyżyn. Celem modułu jest zapoznanie studentów z kopalnym zapisem różnorodnych lądowych i morskich środowisk sedymentacji oraz przykładami współczesnych środowisk sedymentacji, ich uwarunkowaniami i osadami. Kurs stwarza możliwość nabycia umiejętności przeprowadzania obserwacji terenowych, opisu, analizy i interpretacji zapisu skalnego. Student ćwiczy umiejętności profilowania skał osadowych, szkicowania odsłonięć, wykonywania analizy paleoprądów, a także rekonstruowania środowiska sedymentacji. Dokonuje również obserwacji współcześnie zachodzących procesów. Student zdobywa umiejętność pracy terenowej w kilkuosobowej grupie, stawia problemy i szuka ich rozwiązania. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | Sedimentology [W2-GE-S1-032] |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
zna metody badań stosowane w sedymentologii, zwłaszcza w czasie prac terenowych; zna podstawową terminologię sedymentologiczną; zna zasady higieny i bezpieczeństwa pracy w terenie [W2-GE-S1-063_1] |
1GE_W1 [2/5] |
identyfikuje i charakteryzuje współczesne środowiska sedymentacji; na podstawie zapisu osadowego rozpoznaje oraz identyfikuje główne cechy kopalnych środowisk sedymentacji [W2-GE-S1-063_2] |
1GE_W1 [3/5] |
rozpoznaje skałę osadową i składniki, które ją budują; umie wskazać i opisać strukturę i teksturę skały i na ich podstawie scharakteryzować mechanizmy oraz warunki sedymentacji; sprawnie posługuje się terminologią sedymentologiczną [W2-GE-S1-063_3] |
1GE_W1 [2/5] |
zna zasady tworzenia oraz umie wykonać profil litologiczny, potrafi zastosować kod litofacjalny, umie wykonać szkic odsłonięcia, prowadzić notatnik terenowy; pracuje samodzielnie i w grupie [W2-GE-S1-063_4] |
1GE_W1 [2/5] |
umie wykonać pomiary kierunków paleoprzepływu; przeprowadza analizę statystyczną pomiarów i nanosi wyniki na diagram rozetowy [W2-GE-S1-063_5] |
1GE_W1 [2/5] |
zadaje pytania i formułuje opinie na temat zagadnień sedymentologicznych i geologii skał osadowych [W2-GE-S1-063_6] |
1GE_U1 [1/5] |
pracuje w grupie (jako lider i wykonawca); przejawia aktywną postawę w czasie badań terenowych [W2-GE-S1-423_7] |
1GE_U2 [1/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
field practice [W2-GE-S1-423_CT] | 36 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Activating method – peer learning [b08] Activating method – flipped classroom [b09] Screen presentation [c07] Working with a programmed textbook [d02] Laboratory exercise / experiment [e01] Creation/production – creative workshop [e03] Internship [e05] Observation [e06] Practice-as-research [e08] Conceptual work [f03] |
course work |
W2-GE-S1-063_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |