Quaternary geology Field of study: Geology
Programme code: W2-S1GE19.2024

Module name: Quaternary geology
Module code: W2-GE-S1-415
Programme code: W2-S1GE19.2024
Semester: winter semester 2026/2027
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
Celem modułu „Geologia czwartorzędu” jest zapoznanie studentów z młodszym okresem ery kenozoicznej w kontekście budowy geologicznej (rozpoznawanie osadów glacjalnych i wodnolodowcowych oraz poznanie głównych form polodowcowej rzeźby terenu, ich genezy oraz podstawowych procesów, które je ukształtowały), zmian klimatu i ich przyczyn (zlodowacenia i interglacjały), przemian roślinności, wymierania megafauny oraz współczesnych zagrożeń pod kątem wpływu człowieka na współczesne procesy geologiczne. Po osiągnięciu efektów kształcenia modułu student jest przygotowany do samodzielnego rozpoznawania i klasyfikacji polodowcowych form rzeźby terenu, zna klasyfikację osadów lodowcowych i wodnolodowcowych oraz rozumie ich związek z procesami geologicznymi i cechami budowy geologicznej. Potrafi wykonać i interpretować przekroje geologiczne przez osady czwartorzędowe na podstawie danych z profili wiertniczych. Zdobywa wiedzę umożliwiającą pogłębienie wyobraźni przestrzennej. Potrafi zrekonstruować środowiska glacjalne oraz dokonać ich analizy. Rozumie współczesne zagrożenia cywilizacyjne i ich wpływ na środowisko i procesy geologiczne, dostrzega, że wszelkie działania w geologii mają nierozerwalny związek ze środowiskiem, kształtują je i muszą być podporządkowane etyce ekologicznej.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): Dynamic Earth 2 [W2-GE-S1-406]
Geoinformation [W2-GE-S1-017]
Petrology 1 [W2-GE-S1-034]
Petrology 2 [W2-GE-S1-042]
Sedimentology [W2-GE-S1-032]
Sourcing of geological informaction [W2-GE-S1-021]
zna instrumenty ochrony środowiska przed oddziaływaniem prac geologicznych i górniczych [W2-GE-S1-405]
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
zna podstawowe pojęcia z zakresu geologii czwartorzędu i pogłębia wiedzę w zakresie tej problematyki [W2-GE-S1-415_1]
1GE_W1 [1/5] 1GE_W5 [2/5] 1GE_U8 [2/5]
klasyfikuje genetycznie i charakteryzuje osady oraz formy akumulacji wodnolodowcowej i lodowcowej, a także formy strefy peryglacjalnej, potrafi je nazwać i opisać [W2-GE-S1-415_2]
1GE_W1 [2/5] 1GE_W5 [2/5] 1GE_U3 [3/5]
zna metody badawcze geologii czwartorzędu i wie w jakim celu się je stosuje [W2-GE-S1-415_3]
1GE_U1 [3/5] 1GE_U2 [2/5]
zna przyczyny zmian klimatycznych i ich skutki dla środowiska [W2-GE-S1-415_4]
1GE_W1 [1/5] 1GE_W2 [1/5] 1GE_U1 [3/5]
ma umiejętność konstruowania przekrojów geologicznych przez osady czwartorzędowe, oraz ich interpretacji, wykorzystując do tego wiedzę o procesach kształtujących różne formy terenu [W2-GE-S1-415_5]
1GE_W5 [2/5] 1GE_U1 [3/5] 1GE_U3 [2/5] 1GE_K1 [1/5] 1GE_K2 [1/5]
zna relacje pomiędzy działaniem człowieka a stanem środowiska i zmianami klimatycznymi w holocenie, krytycznie analizuje działania człowieka w środowisku; stara się postępować zgodnie z zasadami etyki ekologicznej [W2-GE-S1-415_6]
1GE_W2 [2/5] 1GE_K1 [2/5] 1GE_K2 [2/5] 1GE_K3 [1/5]
wykazuje aktywną postawę do poznawania rzeczy nowych i wykorzystywania ich dla wzbogacania własnej wiedzy; krytycznego i twórczego myślenia oraz otwartości na poglądy innych [W2-GE-S1-415_7]
1GE_U7 [1/5] 1GE_U8 [2/5] 1GE_K2 [2/5] 1GE_K4 [1/5] 1GE_K6 [2/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
laboratory classes [W2-GE-S1-415_L_1] 24 Description [a03] 
Activating methods: a case study [b07] 
Activating method – flipped classroom [b09] 
SWOT analysis [b10] 
Exhibition [c01] 
Drama performance [c04] 
Screen presentation [c07] 
Working with a computer [d01] 
Working with another teaching tool [d03] 
Reconstruction / reproduction [d04] 
Simulation [e07] 
Individual work with a text [f02] 
course work W2-GE-S1-415_2 W2-GE-S1-415_3 W2-GE-S1-415_5 W2-GE-S1-415_6 W2-GE-S1-415_7
lecture [W2-GE-S1-415_W_1] 12 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Monographic lecture [a02] 
Problem-based lecture [b01] 
Lecture-discussion [b02] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
course work W2-GE-S1-415_1 W2-GE-S1-415_2 W2-GE-S1-415_3 W2-GE-S1-415_4 W2-GE-S1-415_6
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Consulting the schedule [b03] Consulting the curriculum and the organization of classes
getting acquainted with the class schedule, possibly in the presence of the year tutor, in order to optimize participation in classes, including those supplementary to the core subjects listed in the pursued study programme
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)