Speech of seniors
Field of study: Speech Therapy
Programme code: W1-S1LO19.2024

Module name: | Speech of seniors |
---|---|
Module code: | W1-LO-S1-MOWS |
Programme code: | W1-S1LO19.2024 |
Semester: | winter semester 2026/2027 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 3 |
Purpose and description of the content of education: | Celem modułu „mowa osób w wieku senioralnym” jest zapoznanie osób studiujących z najnowszą wiedzą z zakresu procesu zmian językowych we wczesnej i w późnej dorosłości, jak również z podstawami gerontologopedii. Przedstawione zostaną fizjologiczne procesy starzenia się oraz ich konsekwencje dla językowej aktywności jednostki. Ważnym tematem będzie diagnostyka różnicowa zaburzeń językowych wynikających z fizjologicznego starzenia się organizmu względem deficytów neuropsychologicznych i neurologicznych osób w wieku dorosłym i senioralnym. Studenci/studentki poznają charakterystykę zaburzeń mowy, specyficznych i niespecyficznych zachowań językowych w przypadku: zespołów otępiennych, demencji, zespołu czołowego, choroby Alzheimera, Parkinsona, nowotworów ośrodkowego układu nerwowego. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
zna metody badania mowy i języka człowieka na etapie dorosłości oraz potrafi je interpretować z wykorzystaniem wiedzy płynącej z dyscyplin zajmujących się człowiekiem, w tym jego zdrowiem i rozwojem [MOWS_1] |
LO_W01 [5/5] |
zna zasady działania naukowo uzasadnionych metod terapii, a także zasady doboru i adaptacji różnych procedur terapeutycznych dla konkretnego pacjenta dorosłego [MOWS_2] |
LO_W05 [4/5] |
zna budowę i funkcje organizmu człowieka, a także metody oceny stanu zdrowia oraz objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych we wczesnej i późnej dorosłości [MOWS_3] |
LO_KN_W01 [4/5] |
ma wiedzę o psychologicznym, społecznym i kulturowym funkcjonowaniu człowieka w różnych kontekstach środowiskowych oraz o jego potrzebach logopedycznych w okresie senioralnym [MOWS_4] |
LO_W06 [5/5] |
dysponuje umiejętnościami pozwalającymi na kompleksową ocenę kompetencji językowych i komunikacyjnych pacjenta dorosłego [MOWS_5] |
LO_U02 [4/5] |
rozumie konieczność szerokiej współpracy z innymi specjalistami z dziedzin nauk humanistycznych, nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej w zakresie niezbędnym do stawiania diagnozy i prowadzenia terapii logopedycznej pacjenta dorosłego [MOWS_6] |
LO_K01 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [MOWS_W] | 30 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Explanation/clarification [a05] |
exam |
MOWS_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |