Speech of seniors Field of study: Speech Therapy
Programme code: W1-S1LO19.2024

Module name: Speech of seniors
Module code: W1-LO-S1-MOWS
Programme code: W1-S1LO19.2024
Semester: winter semester 2026/2027
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Celem modułu „mowa osób w wieku senioralnym” jest zapoznanie osób studiujących z najnowszą wiedzą z zakresu procesu zmian językowych we wczesnej i w późnej dorosłości, jak również z podstawami gerontologopedii. Przedstawione zostaną fizjologiczne procesy starzenia się oraz ich konsekwencje dla językowej aktywności jednostki. Ważnym tematem będzie diagnostyka różnicowa zaburzeń językowych wynikających z fizjologicznego starzenia się organizmu względem deficytów neuropsychologicznych i neurologicznych osób w wieku dorosłym i senioralnym. Studenci/studentki poznają charakterystykę zaburzeń mowy, specyficznych i niespecyficznych zachowań językowych w przypadku: zespołów otępiennych, demencji, zespołu czołowego, choroby Alzheimera, Parkinsona, nowotworów ośrodkowego układu nerwowego.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
zna metody badania mowy i języka człowieka na etapie dorosłości oraz potrafi je interpretować z wykorzystaniem wiedzy płynącej z dyscyplin zajmujących się człowiekiem, w tym jego zdrowiem i rozwojem [MOWS_1]
LO_W01 [5/5]
zna zasady działania naukowo uzasadnionych metod terapii, a także zasady doboru i adaptacji różnych procedur terapeutycznych dla konkretnego pacjenta dorosłego [MOWS_2]
LO_W05 [4/5]
zna budowę i funkcje organizmu człowieka, a także metody oceny stanu zdrowia oraz objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych we wczesnej i późnej dorosłości [MOWS_3]
LO_KN_W01 [4/5]
ma wiedzę o psychologicznym, społecznym i kulturowym funkcjonowaniu człowieka w różnych kontekstach środowiskowych oraz o jego potrzebach logopedycznych w okresie senioralnym [MOWS_4]
LO_W06 [5/5]
dysponuje umiejętnościami pozwalającymi na kompleksową ocenę kompetencji językowych i komunikacyjnych pacjenta dorosłego [MOWS_5]
LO_U02 [4/5]
rozumie konieczność szerokiej współpracy z innymi specjalistami z dziedzin nauk humanistycznych, nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej w zakresie niezbędnym do stawiania diagnozy i prowadzenia terapii logopedycznej pacjenta dorosłego [MOWS_6]
LO_K01 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [MOWS_W] 30 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Explanation/clarification [a05] 
exam MOWS_1 MOWS_2 MOWS_3 MOWS_4 MOWS_5 MOWS_6
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)