Multilingualism in speech therapy or multiculturalism in speech therapy (optional module)
Field of study: Speech Therapy
Programme code: W1-S1LO19.2024

Module name: | Multilingualism in speech therapy or multiculturalism in speech therapy (optional module) |
---|---|
Module code: | W1-LO-S1-WWL |
Programme code: | W1-S1LO19.2024 |
Semester: | winter semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 3 |
Purpose and description of the content of education: | W dobie powszechnej mobilności człowieka należy osobom studiującym zaoferować refleksje nad zagadnieniami wielojęzyczności lub wielokulturowości. W ramach modułów do wyboru rozważane będą przyczyny obu zjawisk, ich rys historyczny i ewolucja. Przedmiotem zainteresowania są fakty, teorie i metody dotyczące zjawiska bilingwizmu; a także uwarunkowania funkcjonowania człowieka w środowisku dwujęzycznym i/lub obcojęzycznym. Istotne jest zapoznanie z najważniejszymi teoriami zjawiska wielojęzyczności oraz jego kulturowo-społecznymi implikacjami; poddanie analizie problemów edukacyjnych i społecznych osób dwujęzycznych, również w profilaktyce wykluczenia społecznego wskutek różnic kulturowych i językowych (bilingwizm). Ważne będzie omówienie ograniczeń i możliwości, jakie stwarza wielojęzyczność w procesie kształcenia językowo-kulturowego, a także uwrażliwienie na obecność zjawisk w rodzinie: między partnerami dorosłymi (rodzicami) oraz dziećmi, a ponadto międzypokoleniowo. Refleksji poddane będą efekty obu zjawisk widoczne w granicach terytorialnych kultury, kraju oraz poza granicami tych obszarów. Przedmiot daje też podstawy orientacji o instytucjach mogących służyć pomocą w kwestiach aktualizowanych przez oba zjawiska. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
ma wiedzę co do praktycznego zastosowania języka i wiedzy o komunikacji osób dwujęzycznych w działaniach diagnostycznych, terapeutycznych oraz promujących dobrą komunikację; zna i rozumie fakty, teorie i metody dotyczące zjawiska bilingwizmu [WWL_1] |
LO_W02 [4/5] |
ma wiedzę na temat pracy logopedów w Polsce i na świecie, metod ich pracy z osobami dwujęzycznymi, wykorzystywanymi przez nich narzędziami diagnostycznymi i terapeutycznymi oraz zasadami, jakimi kierują się logopedzi i celów, które chcą osiągnąć [WWL_2] |
LO_W04 [4/5] |
ma wiedzę o osobach dwu i wielojęzycznych, a także wielokulturowych, ich uwarunkowaniach psychologicznych i zasadach funkcjonowania w społeczeństwie [WWL_3] |
LO_W09 [5/5] |
zna i potrafi definiować zagadnienie dwujęzyczności i jej rodzaje oraz konsekwencje dwujęzyczności dla rozwoju dziecka [WWL_4] |
LO_KN_W03 [4/5] |
ma umiejętności w zakresie diagnozowania i prowadzenia terapii logopedycznej osób dwujęzycznych oraz oceny zapotrzebowania na współpracę z innymi specjalistami; w tym celu potrafi komunikować się z otoczeniem jasno i zrozumiale na poziomie B2 ESOKJ, wykorzystując posiadaną wiedzę oraz terminologię [WWL_5] |
LO_U02 [4/5] |
potrafi współdziałać w grupie, przyjmując w niej zarówno funkcje kierownicze, jak i podrzędno-wykonawcze [WWL_6] |
LO_U08 [5/5] |
jest gotów_a do uczestniczenia w życiu społecznym, inicjowania działań promujących profilaktykę logopedyczną oraz działań wspierających rozwój mowy u dzieci, korzystając z różnych form działania, a także do odpowiedzialnego dbania o dziedzictwo kulturowe regionu, kraju, Europy [WWL_7] |
LO_K02 [4/5] |
charakteryzuje się wrażliwością etyczną, otwartością, refleksyjnością oraz jest praktycznie przygotowany_a do wykonywania zawodu logopedy; jest gotów okazywać empatię dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy; potrafi osiągać szybką orientację w innorodnym środowisku językowym i kulturowym i poruszać się w nim w zgodzie z warunkami społeczno-emocjonalno-psychologicznymi [WWL_8] |
LO_K04 [4/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [WWL_C] | 15 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] |
course work |
WWL_5 |
lecture [WWL_W] | 15 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Explanation/clarification [a05] |
course work |
WWL_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |