Introduction to general didactics
Field of study: Speech Therapy
Programme code: W1-S1LO19.2024

Module name: | Introduction to general didactics |
---|---|
Module code: | W1-LO-S1-WDO |
Programme code: | W1-S1LO19.2024 |
Semester: | winter semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Purpose and description of the content of education: | W ramach modułu student_ka zapoznaje się z dydaktyką ogólną jako przynależną do nauk społecznych (pedagogicznych), poznaje orientacje teoretyczne różniące się podejściem do procesu uczenia się i zasad kształcenia. Uczy się analizy treści kształcenia w podstawie programowej oraz analizy taksonomicznej celów kształcenia. Poznaje konstrukcję programu kształcenia i uczy się jego ewaluacji. Student_ka poznaje środki dydaktyczne, klasę szkolną jako miejsce i jako grupę, przyczyny i środki zaradcze niepowodzeń dydaktycznych, typy i strukturę lekcji. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
wie, jakie jest miejsce dydaktyki wśród innych nauk i pokrewnych dyscyplin; ma wiedzę na temat terminologii wykorzystywanej w dydaktyce ogólnej [WDO_1] |
LO_W01 [3/5] |
ma wiedzę o tym, czym jest logopedia, jak wygląda jej pedagogiczno-
-psychologiczny zakres zainteresowań; zna teorie i strategie kształcenia a także wykorzystywane w pracy logopedy metody pedagogiczne [WDO_2] |
LO_KN_W03 [4/5] |
ma wiedzę na temat miejsca edukacji we współczesnym świecie, wie jak wygląda proces uczenia się i zna cel pracy nauczyciela, specjalisty w placówce systemu oświaty [WDO_3] |
LO_KN_W08 [4/5] |
określa poziom swoich kompetencji i na ich podstawie potrafi zaplanować działania służące samorozwojowi zawodowemu i pogłębianiu własnej wiedzy [WDO_4] |
LO_KN_U13 [4/5] |
potrafi rozpoznać potrzeby psychospołeczne ucznia, jego trudności, bariery, ale również zdolności i w związku z nimi wykorzystać odpowiednie metody i strategie terapeutyczne [WDO_5] |
LO_U03 [5/5] |
jest przygotowany_a do poszukiwania nowych treści wzbogacających proces nauczania, ponieważ ma poczucie odpowiedzialności za pełnioną przez siebie rolę [WDO_6] |
LO_KN_K08 [4/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [WDO_C] | 15 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] |
course work |
WDO_4 |
lecture [WDO_W] | 15 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Explanation/clarification [a05] |
course work |
WDO_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |