Methodology of speech therapy diagnosis Field of study: Speech Therapy
Programme code: W1-S1LO19.2024

Module name: Methodology of speech therapy diagnosis
Module code: W1-LO-S1-MDL
Programme code: W1-S1LO19.2024
Semester: summer semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
W ramach modułu przedstawiana jest wiedza na temat strategii postępowania podczas diagnozy logopedycznej w przypadku wybranych zaburzeń dyslalii obwodowej. Istotą proponowanych zajęć dydaktycznych jest opis objawu i wyjaśnienie przyczyn stwierdzonych zaburzeń. Student_ka pozna różne metody oraz narzędzia diagnostyczne niezbędne do przeprowadzenia prawidłowej diagnozy logopedycznej. Podczas zajęć zostanie podjęta tematyka prowadzenia badania, wywiadu, a także innych czynności związanych z diagnozą w dyslalii obwodowej. Istotnym wątkiem będzie ustalenie zasad współpracy ze specjalistami, np. lekarzami, do których kieruje logopeda celem potwierdzenia bądź wykluczenia przyczyn stwierdzonych zaburzeń. Jednym z kluczowych wątków modułu będzie ukazanie diagnozy jako interdyscyplinarnego procesu, który wpływa na późniejszą terapię logopedyczną.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
ma wiedzę w zakresie takich dziedzin jak językoznawstwo, ortodoncja, laryngologia; ma wiedzę co do praktycznego zastosowania teorii w działaniach diagnostycznych w przypadku dyslalii obwodowej celem zaplanowania właściwych procedur terapeutycznych [MDL_1]
LO_W01 [4/5] LO_W02 [4/5]
zna medyczne podstawy logopedii, biologiczne podstawy rozwoju mowy, podstawy audiologii i foniatrii oraz podstawy ortodoncji i wykorzystuje je celem zaplanowania prawidłowej diagnozy oraz terapii logopedycznej; ma wiedzę na temat językoznawczych podstaw logopedii, fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego i wykorzystuje ją do zaplanowania działań diagnostycznych w logopedii [MDL_2]
LO_KN_W01 [3/5] LO_KN_W02 [3/5]
zna zasady diagnostyki logopedycznej czynności prymarnych, dyslalii anatomiczno-czynnościowej. Ma wiedzę na temat metodyki postępowania logopedycznego i zasad konstruowania programów terapii logopedycznej w przypadku dyslalii obwodowej [MDL_3]
LO_KN_W04 [5/5]
ma umiejętności w zakresie diagnozowania i prowadzenia terapii logopedycznej w przypadku dyslalii obwodowej oraz oceny zapotrzebowania na współpracę z innymi specjalistami [MDL_4]
LO_U02 [3/5]
potrafi analizować i stosować diagnostykę logopedyczną w przypadku czynności prymarnych oraz dyslalii anatomiczno-czynnościowej. Potrafi wykorzystać metodykę postępowania logopedycznego i zasady konstruowania programów terapii logopedycznej w celach diagnostycznych w przypadku dyslalii obwodowej [MDL_5]
LO_KN_U04 [5/5]
jest gotów_a do empatycznego przeprowadzenia diagnozy logopedycznej [MDL_6]
LO_KN_K03 [5/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [MDL_C] 30 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
course work MDL_1 MDL_2 MDL_3 MDL_4 MDL_5 MDL_6
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)