Special education
Field of study: Speech Therapy
Programme code: W1-S1LO19.2024

Module name: | Special education |
---|---|
Module code: | W1-LO-S1-PS |
Programme code: | W1-S1LO19.2024 |
Semester: | winter semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Purpose and description of the content of education: | W ramach modułu student_ka zdobywa bazową wiedzę na temat pedagogiki specjalnej i jej miejsca wśród innych nauk. Wie, na czym polega proces diagnostyczny i terapeutyczny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną oraz spektrum autyzmu. Potrafi przeprowadzić diagnozę logopedyczną oraz wdrożyć logopedyczną terapię z uwzględnieniem różnic między dziećmi, dysharmoniii występujących w ich rozwoju. Potrafi okazywać dzieciom potrzebne wsparcie. Zna istotę współpracy z innymi specjalistami. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
ma wiedzę na temat miejsca pedagogiki specjalnej wśród subdyscyplin pedagogiki i wśród dziedzin nauk społecznych i humanistycznych; zna terminologię tego przedmiotu oraz nurty, kierunki, a także konteksty normatywne, personalistyczne i społeczne w pedagogice [PS_1] |
LO_W01 [3/5] |
zna zasady diagnozowania logopedycznego oraz tworzenia planu terapeutycznego i prowadzenia terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób ze spektrum autyzmu i innymi nieprawidłowościami rozwojowymi; zna proces adaptacji dziecka w środowisku przedszkolnym i szkolnym [PS_2] |
LO_KN_W04 [4/5] |
wie, jakie są różnice dotyczące uczniów w odmiennym wieku; ma wiedzę o ich rozwoju, dysharmonii zachodzącej w procesach myślenia, zachowania i procesach poznawczych oraz o roli kontaktów społecznych ucznia w szkole i poza nią [PS_3] |
LO_KN_W05 [4/5] |
potrafi analizować źródła związane z profilaktyką, diagnozą i terapią logopedyczną dotyczącą zagadnień pedagogiki specjalnej; wie, jak istotna w działaniach jest współpraca z innymi nauczycielami oraz różnego rodzaju specjalistami [PS_4] |
LO_U01 [4/5] |
umie dokonać analizy uwarunkowań rozwoju myślenia, języka, umiejętności dziecka z niepełnosprawnością intelektualną i innymi nieprawidłowościami rozwojowymi a także jego zachowań i na tej podstawie planować oraz wdrażać logopedyczny proces diagnostyczny i terapeutyczny [PS_5] |
LO_KN_U03 [5/5] |
jest gotowy, by okazywać współczucie i wsparcie dzieciom, które tego potrzebują i potrafi rozwiązywać konflikty w klasie szkolnej i grupie wychowawczej [PS_6] |
LO_KN_K03 [5/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [PPS_W] | 30 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Explanation/clarification [a05] |
course work |
PS_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |