Special education Field of study: Speech Therapy
Programme code: W1-S1LO19.2024

Module name: Special education
Module code: W1-LO-S1-PS
Programme code: W1-S1LO19.2024
Semester: winter semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
W ramach modułu student_ka zdobywa bazową wiedzę na temat pedagogiki specjalnej i jej miejsca wśród innych nauk. Wie, na czym polega proces diagnostyczny i terapeutyczny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną oraz spektrum autyzmu. Potrafi przeprowadzić diagnozę logopedyczną oraz wdrożyć logopedyczną terapię z uwzględnieniem różnic między dziećmi, dysharmoniii występujących w ich rozwoju. Potrafi okazywać dzieciom potrzebne wsparcie. Zna istotę współpracy z innymi specjalistami.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
ma wiedzę na temat miejsca pedagogiki specjalnej wśród subdyscyplin pedagogiki i wśród dziedzin nauk społecznych i humanistycznych; zna terminologię tego przedmiotu oraz nurty, kierunki, a także konteksty normatywne, personalistyczne i społeczne w pedagogice [PS_1]
LO_W01 [3/5] LO_KN_W09 [3/5] LO_KN_W10 [3/5]
zna zasady diagnozowania logopedycznego oraz tworzenia planu terapeutycznego i prowadzenia terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób ze spektrum autyzmu i innymi nieprawidłowościami rozwojowymi; zna proces adaptacji dziecka w środowisku przedszkolnym i szkolnym [PS_2]
LO_KN_W04 [4/5] LO_KN_W18 [4/5]
wie, jakie są różnice dotyczące uczniów w odmiennym wieku; ma wiedzę o ich rozwoju, dysharmonii zachodzącej w procesach myślenia, zachowania i procesach poznawczych oraz o roli kontaktów społecznych ucznia w szkole i poza nią [PS_3]
LO_KN_W05 [4/5] LO_KN_W06 [4/5] LO_KN_W19 [4/5]
potrafi analizować źródła związane z profilaktyką, diagnozą i terapią logopedyczną dotyczącą zagadnień pedagogiki specjalnej; wie, jak istotna w działaniach jest współpraca z innymi nauczycielami oraz różnego rodzaju specjalistami [PS_4]
LO_U01 [4/5] LO_U02 [4/5] LO_KN_U17 [4/5] LO_KN_U20 [4/5]
umie dokonać analizy uwarunkowań rozwoju myślenia, języka, umiejętności dziecka z niepełnosprawnością intelektualną i innymi nieprawidłowościami rozwojowymi a także jego zachowań i na tej podstawie planować oraz wdrażać logopedyczny proces diagnostyczny i terapeutyczny [PS_5]
LO_KN_U03 [5/5] LO_KN_U04 [5/5] LO_KN_U05 [5/5]
jest gotowy, by okazywać współczucie i wsparcie dzieciom, które tego potrzebują i potrafi rozwiązywać konflikty w klasie szkolnej i grupie wychowawczej [PS_6]
LO_KN_K03 [5/5] LO_KN_K04 [5/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PPS_W] 30 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Explanation/clarification [a05] 
course work PS_1 PS_2 PS_3 PS_4 PS_5 PS_6
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)