Disorders of phonemes realization
Field of study: Speech Therapy
Programme code: W1-S1LO19.2024

Module name: | Disorders of phonemes realization |
---|---|
Module code: | W1-LO-S1-ZRF |
Programme code: | W1-S1LO19.2024 |
Semester: | winter semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 4 |
Purpose and description of the content of education: | Treści modułu „zaburzenia realizacji fonemów” dotyczą wiedzy i umiejętności związanych z prowadzeniem diagnozy, a także prognozowaniem, planowaniem i prowadzeniem terapii w przypadku różnych postaci odmienności artykulacyjnych występujących u dzieci, młodzieży i dorosłych. Kształcenie to będzie uczyć myślenia o charakterze heurystycznym, prognostycznym i strategicznym, a także uwzględniać integrację wiedzy medycznej, lingwistycznej i ściśle logopedycznej w odniesieniu do deskrypcji objawu w kategoriach językoznawczych oraz eksplikacji, co oznacza poszukiwanie biologicznych przyczyn stwierdzonych zaburzeń. Treści kształcenia dotyczące diagnozy zaburzeń realizacji fonemów, będą uwzględniały różne rodzaje objawów oraz rozmaite przyczyny, w szczególności obwodowe, ale także podkorowe i korowe, a także diagnozę różnicową. Ważne również będzie zwrócenie uwagi na różnego rodzaju ujęcia problematyki zaburzeń realizacji fonemów w literaturze polskiej i światowej, uświadomienie znaczenia działań profilaktycznych, a także współpracy z innymi specjalistami – lekarzami. Istotnym zadaniem w ramach projektowanego modułu będzie także kształtowanie postawy szacunku dla pacjenta oraz odpowiedzialności za podejmowane w stosunku do niego działania, jak również umiejętność dopasowania własnych działań do możliwości i potrzeb człowieka |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
zna niezbędną terminologię w zakresie systemu fonemowo-fonetycznego, a także objawów jego zaburzeń; [ZRF_1] |
LO_W03 [4/5] |
jest gotów do zgodnego z etyką i bezpieczeństwem zdrowotnym osoby z zaburzeniami mowy wdrażania interwencji logopedycznej z zakresu profilaktyki, diagnozy i terapii [ZRF_10] |
LO_K04 [3/5] |
ma wiedzę o biologicznych i społecznych uwarunkowaniach rozwoju systemu fonemowo-fonetycznego [ZRF_2] |
LO_W01 [4/5] |
zna zasady, metody i etapy postępowania logopedycznego w przypadku profilaktyki zaburzeń systemu fonemowo-fonetycznego oraz diagnozy dyslalii; [ZRF_3] |
LO_W05 [4/5] |
zna zasady prognozowania, programowania i prowadzenia terapii zaburzeń realizacji fonemów [ZRF_4] |
LO_W04 [4/5] |
potrafi prowadzić badanie logopedyczne dotyczące rozwoju systemu fonemowo-fonetycznego [ZRF_5] |
LO_U02 [3/5] |
potrafi interpretować wyniki badań specjalistycznych związanych ze stwierdzonymi zaburzeniami wymowy oraz określać relacje przyczynowo-skutkowe pomiędzy objawem zaburzeń wymowy, a ich przyczynami [ZRF_6] |
LO_U01 [4/5] |
potrafi dobrać metodę terapii do pacjenta uwzględniając wyniki diagnozy, w tym wyniki badań lekarskich [ZRF_7] |
LO_U03 [4/5] |
prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy dotyczące odpowiedzialności w stosunku do osoby z zaburzeniami wymowy [ZRF_8] |
LO_K05 [3/5] |
zdaje sobie sprawę ze znaczenia współpracy z innymi specjalistami zajmującymi się pomocą osobie z zaburzeniami mowy [ZRF_9] |
LO_KN_K06 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [ZRF_C] | 30 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] |
course work |
ZRF_10 |
lecture [ZRF_W] | 30 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Explanation/clarification [a05] |
exam |
ZRF_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |