Literature for children and teenagers
Field of study: Polish Philology
Programme code: W1-S1FP19.2024

Module name: | Literature for children and teenagers |
---|---|
Module code: | W1-FP-PN-S1-LITDIM |
Programme code: | W1-S1FP19.2024 |
Semester: | summer semester 2026/2027 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 3 |
Purpose and description of the content of education: | Przedmiot kształtuje kompetencje nauczyciela polonisty związane z odbiorem tekstów adresowanych do młodego odbiorcy. Zajęcia zostały zaprojektowane w taki sposób, aby student poznał zagadnienia z zakresu teorii oraz historii literatury dla dzieci i młodzieży, a dodatkowo nabył metodycznych umiejętności pozwalających na przygotowanie lekcji w szkole podstawowej. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Zna podstawową terminologię związaną z literaturą dla dzieci i młodzieży; potrafi zastosować podstawową wiedzę z zakresu polskiej i światowej literatury dla dzieci młodzieży w interpretacji poszczególnych tekstów. [01] |
K_W01 [3/5] |
Zna metodologie badań tekstów literatury dla dzieci i młodzieży i potrafi je zastosować podczas interpretowania tekstów. [02] |
K_W04 [3/5] |
Zna kierunki rozwoju współczesnej literatury dla dzieci i młodzieży oraz rozumie zjawiska literackie w kontekście historii literatury i konwencji literackich. [03] |
K_W06 [3/5] |
Zna i rozumie metody analizy tekstu literatury dla dzieci i młodzieży w ramach sztuki interpretacji (z uwzględnieniem semiotycznej natury utworów dla dzieci – słowo, obraz i gest). [04] |
K_W07 [3/5] |
Potrafi analizować i interpretować teksty literackie, uwzględniając specyfikę metodologiczną literatury dla dzieci i młodzieży oraz wiedzę psychologiczną i pedagogiczną. [05] |
K_U01 [3/5] |
Zna podstawę programową danego przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzonych zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych, przedmiot lub rodzaj zajęć w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania lub prowadzonych zajęć oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć. [06] |
KN.2023_W04 [4/5] |
Rozumie potrzebę znajomości literatury dla dzieci i młodzieży w pracy nauczyciela. [07] |
K_K01 [3/5] |
Jest gotów na krzewienie kultury czytelniczej wśród młodych odbiorców. [08] |
K_K05 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
laboratory classes [L] | 30 |
Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Individual work with a text [f02] |
course work |
01 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |