Humanistic community education
Field of study: Polish Philology
Programme code: W1-S1FP19.2024

Module name: | Humanistic community education |
---|---|
Module code: | W1-FP-PN-S1-HES |
Programme code: | W1-S1FP19.2024 |
Semester: | winter semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 3 |
Purpose and description of the content of education: | Przez interdyscyplinarne (z wykorzystaniem narzędzi z nauk przyrodniczych) podejście do środowiskowej edukacji polonistycznej studenci i studentki będą kształtować swoją świadomość ekologiczną, rozumiejąc złożone relacje między człowiekiem a środowiskiem naturalnym. W ramach modułu wprowadzone zostaną podstawowe informacje na temat zmiany klimatu spowodowanej dzielnością człowieka, a także najważniejsze koncepty teoretyczne: antropocen, kapitałocen, chtulucen, symbiocen oraz założenia humanistyki ekologicznej i podstawy etyki środowiskowej. Poprzez środowiskową analizę i interpretację lektur szkolnych z wykorzystaniem narzędzi nowej humanistyki (posthumnizmu, animal studies, plant studies, aquapoetyki, ekokrytyki, ekolingwistyki) studentki i studenci będą rozwijać międzygatunkową empatię wobec nie-ludzkich aktorów (zwierzęcych, roślinnych, rzecznych bohaterów). Uczestnicy zdobędą nie tylko wiedzę o współczesnych ideach, ale też umiejętność lektury w perspektywie ekokrytycznej z wykorzystaniem nowych metod (w zakresie humanistyki terenowej, interdyscyplinarnej czy zaangażowanej). Zajęcia w ramach modułu będą zachęcały do aktywnego zaangażowania się w lokalne i globalne inicjatywy na rzecz ochrony środowiska, popularyzując zarówno indywidualne, jak i wspólnotowe rozwiązania. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Zna i rozumie wiedzę z zakresu antropogenicznej zmiany klimatu, jej przyczyn i skutków dla planety i jej ludzkich i nie-ludzkich mieszkańców oraz wpływu na teorie pedagogiczne. [01] |
K_W07 [3/5] |
Zna kierunki badań środowiskowych związanych z humanistyką środowiskową, zwrotem zwierzęcym, roślinnym i z orientacjami etyki środowiskowej (biocentryzm, antropocentryzm, ekocentryzm, prawa zwierząt) [02] |
K_W01 [3/5] |
Zna nowe metody pracy w perspektywie środowiskowej np. biodróż, spacer terenowe, spacer dźwiękowy, sensoryczny, myślenie spekulatywne, metody haptyczne i inne. [03] |
KN.2023_W04 [4/5] |
Potrafi projektować i realizować strategie nauczania z uwzględnieniem edukacji klimatyczno-środowiskowej, w tym ekolingwistyki, i działań wychowawczych oraz profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli; [04] |
KN.2023_U03 [4/5] |
Potrafi interpretować lektury szkolne w perspektywie środowiskowej (z uwzględnieniem ekokrytyki) w odniesieniu do wątków kulturowych, jak i przyrodniczych. [05] |
KN.2023_U06 [4/5] |
Potrafi dyskutować z młodzieżą z użyciem zdobytej wiedzy, uwzględniając zarówno antropocentryczną, jak i nieantropocentryczną perspektywę; potrafi formułować cenę moralnych i etycznych działań człowieka wobec środowiska może kształtując postawy proklimatyczne, pozwalające na poszukiwanie rozwiązań problemów wynikających z kryzysu klimatycznego; [06] |
KN.2023_U11 [4/5] |
Ma świadomość znaczenia wiedzy klimatyczno-środowiskowej we współczesnym świecie i problemów wynikających ze zmiany klimatu. [07] |
K_K03 [3/5] |
Jest gotów do podejmowania pracy w nauczycielskich zespołach interdyscyplinarnych i wykazuje aktywność na rzecz prośrodowiskowej zmiany społecznej. [08] |
K_U07 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [C] | 30 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – peer learning [b08] Plein air session [e09] |
course work |
01 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |