Teaching language and literature in primary school II Field of study: Polish Philology
Programme code: W1-S1FP19.2024

Module name: Teaching language and literature in primary school II
Module code: W1-FP-PN-S1-DJLSP.2
Programme code: W1-S1FP19.2024
Semester: winter semester 2026/2027
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Moduł stanowi kontynuację modułu 1. z semestru 4. (dydaktyka języka i literatury polskiej I.). Z zagadnień szczegółowych szczególnie istotne w kontynuacji na poziomie szkoły podstawowej będą zagadnienia: wiedza o błędach popełnianych przez uczniów (klasyfikacja, reedukacja), problemy kontroli i poprawy prac uczniowskich; dydaktyka ortografii i interpunkcji; czytanie ze zrozumieniem oraz testowanie sprawności czytania (test na czytanie ze zrozumieniem); typy i rodzaje ćwiczeń; formy wypowiedzi charakterystyczne na danym etapie nauczania (zaproszenie, przepis, ogłoszenie, opis, opowiadanie, dialog w opowiadaniu, podstawy rozprawki). Kształcenie literackie - rola tekstów dla dzieci, budowanie czytelniczych fascynacji dziecka, rozmowa o książce jako przygotowanie do świadomego odbioru literatury. Projektowanie lekcji i innych działań dydaktycznych pozwoli na sprawdzenie operatywności zdobytej wiedzy (ew. przygotowanie do praktyki ciągłej w szkole podstawowej) i doskonalenie w roli nauczyciela polonisty.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Zna wiedzę o organizowaniu procesu dydaktycznego z literatury i kultury polskiej oraz z nauki o języku i kształcenia sprawności językowej oraz ortograficznej w szkole podstawowej, umie rozwijać w uczniach szkoły podstawowej nawyk systematycznego kształcenia sprawności językowych i korzystania ze słowników, na podstawie liryki i epiki rozwija ćwiczenia zmierzające do budowania odbioru tekstu literackiego na drugim etapie nauki. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W12, D1.U10. [01]
K_W03 [3/5] K_W04 [3/5] KN.2023_W04 [4/5] KN.2023_W13 [4/5] KN.2023_W14 [4/5] KN.2023_U11 [3/5] KN.2023_U15 [4/5]
Zna i rozumie uporządkowaną wiedzę o komponentach sprawności językowej i kompetencji ortograficznej uczniów, zna i rozumie zasady polskiej ortografii ich implikacje dydaktyczne oraz rodzaj ćwiczeń ortograficznych oraz jej determinantach. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W10. [02]
K_W04 [3/5] K_W05 [3/5] KN.2023_W07 [4/5] KN.2023_W15 [4/5]
Potrafi dostosować oddziaływania do potrzeb i możliwości uczniów o różnym potencjale i stylu uczenia się, by rozwijać zainteresowania literackie uczniów oraz ich język z uwzględnieniem uwarunkowań środowiskowych, regionalnych i specyficznych potrzeb dzieci w szkole podstawowej; potrafi motywować uczniów do poznawania języka ojczystego jako narzędzia porozumiewania się oraz do poznawania utworów literackich. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W6, D1.W7, D1.W15, D1.U08. [03]
K_W09 [3/5] K_K02 [3/5] KN.2023_W01 [4/5] KN.2023_W02 [4/5] KN.2023_W03 [4/5] KN.2023_W05 [4/5] KN.2023_W10 [4/5] KN.2023_U11 [4/5]
Zna przyczyny błędów językowych uczniów, kryteria klasyfikacji błędów, sposoby ich oznaczania i poprawiania oraz formy profilaktyki; umie je rozpoznawać u uczniów szkoły podstawowej, objaśniać ich mechanizmy i przyczyny, projektować działania profilaktyczne; dysponuje podstawową wiedzą o sposobach diagnozowania umiejętności językowych i literackich uczniów w szkole podstawowej, potrafi je oceniać (także prace pisemne). Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W12, D1.W14, D1.U8, D1.U10, D1.U11. [04]
K_U04 [3/5] K_K05 [3/5] KN.2023_W07 [4/5] KN.2023_W13 [4/5] KN.2023_W14 [4/5] KN.2023_W15 [4/5] KN.2023_U10 [4/5] KN.2023_U11 [4/5]
Potrafi – korzystając z sugestii opiekuna – dobierać metody i formy kształcenia literackiego i językowego oraz środki dydaktyczne (zależnie od celów edukacyjnych kształcenia oraz predyspozycji zespołów uczniów) do pracy z tekstami źródłowymi (lit. i nielit.), wskazując uczniowi drogę ich odbioru, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne, kształtując świadomość odbioru tekstów kultury na poziomie szkoły podstawowej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W13, D1.U5, D1.U7, D1.U8, D1.K3. [05]
K_U03 [3/5] K_K06 [3/5] KN.2023_W02 [4/5] KN.2023_W14 [4/5] KN.2023_U08 [4/5] KN.2023_U09 [4/5] KN.2023_KS02 [4/5] KN.2023_KS06 [4/5]
Zna podstawowe opracowania z zakresu dydaktyki literatury, kultury, języka i ortografii (publikacje zwarte, czasopisma) i prace popularnonaukowe przydatne w kształceniu polonistycznym w szkole; umie poszukiwać źródeł informacji dydaktycznych i korzystać z nich w celu rozwijania świadomości polonistycznej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W14, D1.U7, D1.K2. [06]
K_W05 [3/5] K_U08 [3/5] KN.2023_W04 [4/5] KN.2023_U12 [4/5] KN.2023_U18 [4/5] KN.2023_KS03 [4/5]
Ma rozwinięte kompetencje komunikacyjne i dydaktyczne niezbędne w polonistycznym dyskursie edukacyjnym – potrafi nawiązać i podtrzymywać kontakt z uczniem z rożnych środowisk oraz z jego opiekunami i środowiskiem pozaszkolnym, wyzwalać jego aktywność językową, tworzyć dobrą atmosferę pracy na lekcjach języka polskiego i w czasie zajęć pozalekcyjnych; przestrzega zasad skutecznego porozumiewania się (kooperacji) w dialogu edukacyjnym w szkole podstawowej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.U6, D1.W13, A1.K9, D1.K2. [07]
K_W06 [3/5] KN.2023_W03 [4/5] KN.2023_W05 [4/5] KN.2023_W12 [4/5] KN.2023_U01 [4/5] KN.2023_U05 [4/5] KN.2023_U09 [4/5] KN.2023_U14 [4/5]
Zna i rozumie wiedzę na temat diagnozy, kontroli i oceny wyników kształcenia literacko-kulturowego i językowego uczniów szkoły podstawowej; zna, rozumie i umie zaplanować ćwiczenia związane z fazami procesu czytania ze zrozumieniem; analizować i układać testy czytania ze zrozumieniem dla szkoły podstawowej; umie wstępnie opracować narzędzie do diagnozowania umiejętności polonistycznych uczniów szkoły podstawowej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W11, D1.U9, D1.K9. [08]
K_U02 [3/5] K_U08 [3/5] KN.2023_W07 [4/5] KN.2023_U10 [4/5] KN.2023_KS02 [4/5]
Jest gotów do kierowania się zasadą etyki słowa i stosowności zachowań językowych na lekcji i w środowisku szkolnym; rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy dydaktycznej (w tym dotyczącej systemu oświaty), językoznawczej i literaturoznawczej w celu wzorowego prowadzenia procesu dydaktycznego w zakresie języka polskiego; jest gotów do stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę. Jest gotów do przedsiębiorczego planowania kariery nauczyciela. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.K8, D1.K9 [09]
K_W11 [4/5] K_K06 [3/5] K_K07 [4/5] KN.2023_W08 [4/5] KN.2023_W09 [4/5] KN.2023_U15 [4/5] KN.2023_U16 [4/5] KN.2023_KS02 [4/5] KN.2023_KS03 [4/5] KN.2023_KS07 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
laboratory classes [L] 30 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Creation/production – creative workshop [e03] 
Project scheduling [e04] 
Observation [e06] 
course work 01 02 03 04 05
lecture [W] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01]  exam 06 07 08 09
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)