Teaching language and literature in primary school II
Field of study: Polish Philology
Programme code: W1-S1FP19.2024

Module name: | Teaching language and literature in primary school II |
---|---|
Module code: | W1-FP-PN-S1-DJLSP.2 |
Programme code: | W1-S1FP19.2024 |
Semester: | winter semester 2026/2027 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 3 |
Purpose and description of the content of education: | Moduł stanowi kontynuację modułu 1. z semestru 4. (dydaktyka języka i literatury polskiej I.). Z zagadnień szczegółowych szczególnie istotne w kontynuacji na poziomie szkoły podstawowej będą zagadnienia: wiedza o błędach popełnianych przez uczniów (klasyfikacja, reedukacja), problemy kontroli i poprawy prac uczniowskich; dydaktyka ortografii i interpunkcji; czytanie ze zrozumieniem oraz testowanie sprawności czytania (test na czytanie ze zrozumieniem); typy i rodzaje ćwiczeń; formy wypowiedzi charakterystyczne na danym etapie nauczania (zaproszenie, przepis, ogłoszenie, opis, opowiadanie, dialog w opowiadaniu, podstawy rozprawki). Kształcenie literackie - rola tekstów dla dzieci, budowanie czytelniczych fascynacji dziecka, rozmowa o książce jako przygotowanie do świadomego odbioru literatury. Projektowanie lekcji i innych działań dydaktycznych pozwoli na sprawdzenie operatywności zdobytej wiedzy (ew. przygotowanie do praktyki ciągłej w szkole podstawowej) i doskonalenie w roli nauczyciela polonisty. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Zna wiedzę o organizowaniu procesu dydaktycznego z literatury i kultury polskiej oraz z nauki o języku i kształcenia sprawności językowej oraz ortograficznej w szkole podstawowej, umie rozwijać w uczniach szkoły podstawowej nawyk systematycznego kształcenia sprawności językowych i korzystania ze słowników, na podstawie liryki i epiki rozwija ćwiczenia zmierzające do budowania odbioru tekstu literackiego na drugim etapie nauki. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W12, D1.U10. [01] |
K_W03 [3/5] |
Zna i rozumie uporządkowaną wiedzę o komponentach sprawności językowej i kompetencji ortograficznej uczniów, zna i rozumie zasady polskiej ortografii ich implikacje dydaktyczne oraz rodzaj ćwiczeń ortograficznych oraz jej determinantach. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W10. [02] |
K_W04 [3/5] |
Potrafi dostosować oddziaływania do potrzeb i możliwości uczniów o różnym potencjale i stylu uczenia się, by rozwijać zainteresowania literackie uczniów oraz ich język z uwzględnieniem uwarunkowań środowiskowych, regionalnych i specyficznych potrzeb dzieci w szkole podstawowej; potrafi motywować uczniów do poznawania języka ojczystego jako narzędzia porozumiewania się oraz do poznawania utworów literackich.
Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W6, D1.W7, D1.W15, D1.U08. [03] |
K_W09 [3/5] |
Zna przyczyny błędów językowych uczniów, kryteria klasyfikacji błędów, sposoby ich oznaczania i poprawiania oraz formy profilaktyki; umie je rozpoznawać u uczniów szkoły podstawowej, objaśniać ich mechanizmy i przyczyny, projektować działania profilaktyczne; dysponuje podstawową wiedzą o sposobach diagnozowania umiejętności językowych i literackich uczniów w szkole podstawowej, potrafi je oceniać (także prace pisemne). Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W12, D1.W14, D1.U8, D1.U10, D1.U11. [04] |
K_U04 [3/5] |
Potrafi – korzystając z sugestii opiekuna – dobierać metody i formy kształcenia literackiego i językowego oraz środki dydaktyczne (zależnie od celów edukacyjnych kształcenia oraz predyspozycji zespołów uczniów) do pracy z tekstami źródłowymi (lit. i nielit.), wskazując uczniowi drogę ich odbioru, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne, kształtując świadomość odbioru tekstów kultury na poziomie szkoły podstawowej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W13, D1.U5, D1.U7, D1.U8, D1.K3. [05] |
K_U03 [3/5] |
Zna podstawowe opracowania z zakresu dydaktyki literatury, kultury, języka i ortografii (publikacje zwarte, czasopisma) i prace popularnonaukowe przydatne w kształceniu polonistycznym w szkole; umie poszukiwać źródeł informacji dydaktycznych i korzystać z nich w celu rozwijania świadomości polonistycznej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W14, D1.U7, D1.K2. [06] |
K_W05 [3/5] |
Ma rozwinięte kompetencje komunikacyjne i dydaktyczne niezbędne w polonistycznym dyskursie edukacyjnym – potrafi nawiązać i podtrzymywać kontakt z uczniem z rożnych środowisk oraz z jego opiekunami i środowiskiem pozaszkolnym, wyzwalać jego aktywność językową, tworzyć dobrą atmosferę pracy na lekcjach języka polskiego i w czasie zajęć pozalekcyjnych; przestrzega zasad skutecznego porozumiewania się (kooperacji) w dialogu edukacyjnym w szkole podstawowej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.U6, D1.W13, A1.K9, D1.K2. [07] |
K_W06 [3/5] |
Zna i rozumie wiedzę na temat diagnozy, kontroli i oceny wyników kształcenia literacko-kulturowego i językowego uczniów szkoły podstawowej; zna, rozumie i umie zaplanować ćwiczenia związane z fazami procesu czytania ze zrozumieniem; analizować i układać testy czytania ze zrozumieniem dla szkoły podstawowej; umie wstępnie opracować narzędzie do diagnozowania umiejętności polonistycznych uczniów szkoły podstawowej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W11, D1.U9, D1.K9. [08] |
K_U02 [3/5] |
Jest gotów do kierowania się zasadą etyki słowa i stosowności zachowań językowych na lekcji i w środowisku szkolnym; rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy dydaktycznej (w tym dotyczącej systemu oświaty), językoznawczej i literaturoznawczej w celu wzorowego prowadzenia procesu dydaktycznego w zakresie języka polskiego; jest gotów do stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę. Jest gotów do przedsiębiorczego planowania kariery nauczyciela. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.K8, D1.K9 [09] |
K_W11 [4/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
laboratory classes [L] | 30 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Creation/production – creative workshop [e03] Project scheduling [e04] Observation [e06] |
course work |
01 |
lecture [W] | 15 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] |
exam |
06 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |