Language learning: semantics
Field of study: Speech Therapy
Programme code: W1-S1LO19.2024

Module name: | Language learning: semantics |
---|---|
Module code: | W1-LO-S1-NJS |
Programme code: | W1-S1LO19.2024 |
Semester: | summer semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Purpose and description of the content of education: | Celem modułu „nauka o języku: semantyka” jest zapoznanie studentów_ek z semantyką jako działem lingwistyki (a szerzej: semiotyki), który podejmuje zagadnienie znaczenia w języku (znaczenia słów, wyrażeń i zwrotów, zdań i tekstów – tak w perspektywie synchronicznej, jak i diachronicznej), w tym relacji formy znaku do treści oznaczanej oraz relacji znaczenia podstawowego jednostki językowej do jej znaczenia kontekstowego (użycia w konkretnej wypowiedzi). Uczestnicy zajęć zapoznają się z kierunkami i sposobami analizy semantycznej różnych jednostek języka, poznają kluczową terminologię związaną z badaniami nad językiem naturalnym jako systemem znaków mającym swoją specyfikę, nauczą się nią posługiwać. Zajęcia mają przygotować studentów/studentki do samodzielnego analizowania i porównywania konkretnych przykładów oraz odniesienia ich do odpowiednich zagadnień teoretycznych. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
zna i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną semantyki oraz ma wiedzę o jej miejscu wśród innych działów językoznawstwa oraz innych nauk (np. filozofii, glottodydaktyki, logopedii, komunikologii, psychologii) [NJS_1] |
LO_W01 [4/5] |
ma zaawansowaną wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania języka i wiedzy o komunikacji językowej, a szczególnie z obszaru semantyki leksykalnej, zdaniowej i koherencji, w działaniach logopedycznych o charakterze diagnostycznym, terapeutycznym i profilaktycznym; [NJS_2] |
LO_W02 [5/5] |
zna i rozumie podstawową terminologię oraz kluczowe pojęcia z zakresu semantyki, przydatne dla obserwacji językoznawczych, a wykorzystywane w pracy logopedycznej [NJS_3] |
LO_W03 [5/5] |
potrafi przedstawiać zróżnicowanym grupom odbiorców (w tym specjalistom – z użyciem specjalistycznej terminologii) zagadnienia z zakresu semantyki językoznawczej, a wykorzystywane w logopedii, a także przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska dotyczące semantycznej warstwy języka [NJS_4] |
LO_U05 [4/5] |
potrafi formułować i koncepcyjnie rozwiązywać złożone i nietypowe problemy dotyczące znaczeń różnych jednostek języka, między innymi korzystając z właściwie dobranych opracowań językoznawczych i z dyscyplin pokrewnych [NJS_5] |
LO_U01 [4/5] |
jest gotów do uznania znaczenia wiedzy eksperckiej z obszaru semantyki w rozwiązywaniu problemów właściwych dla językoznawstwa i korzystających z jego osiągnięć innych dyscyplin, np. glottodydaktyki, logopedii [NJS_6] |
LO_K01 [5/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [NJS_C] | 15 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] |
course work |
NJS_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |