Language learning: syntax
Field of study: Speech Therapy
Programme code: W1-S1LO19.2024

Module name: | Language learning: syntax |
---|---|
Module code: | W1-LO-S1-NJSY |
Programme code: | W1-S1LO19.2024 |
Semester: | winter semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Purpose and description of the content of education: | Celem modułu „nauka o języku: syntaktyka” jest zapoznanie studentów_ek z problematyką opisu składniowego (syntaktycznego). Na zajęciach poruszane będą zagadnienia dotyczące: typów wypowiedzeń, budowy zdania pojedynczego (jego składników i zależności między nimi, ze szczególnym uwzględnieniem powiązań akomodacyjnych i konotacyjnych), budowy zdania złożonego (zróżnicowania typów zdań złożonych i wskaźników zespolenia oraz zależności między budową zdania a wymogami interpunkcyjnymi), poprawności składniowej (np. szyk zdania, skróty składniowe, zasady budowania oznajmień imiesłowowych, rekcja wybranych czasowników i rzeczowników). |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
ma zaawansowaną wiedzę co do praktycznego zastosowania reguł poprawnego budowania zdań w działaniach komunikacyjnych [NJSY_1] |
LO_W02 [4/5] |
zna główne zagadnienia z zakresu składni języka polskiego [NJSY_2] |
LO_KN_W02 [5/5] |
ma umiejętność przygotowania wystąpienia ustnego i zaprezentowania wyników pracy z zachowaniem reguł dotyczących poprawnego budowania zdań; potrafi prezentować podstawowe zagadnienia z zakresu składni języka polskiego [NJSY_3] |
LO_U05 [4/5] |
potrafi wykorzystać opinie ekspertów w rozwiązywaniu problemów dotyczących zaburzeń składniowych; jest gotów_a do wykorzystania zdobytej wiedzy z zakresu składni do analizy komunikacyjnych zdarzeń pedagogicznych [NJSY_4] |
LO_K01 [4/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [NJSY_C] | 15 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] |
course work |
NJSY_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |