20th century literature (1918-1989)
Field of study: Polish Philology
Programme code: W1-S1FP19.2024

Module name: | 20th century literature (1918-1989) |
---|---|
Module code: | W1-FP-S1-LXX |
Programme code: | W1-S1FP19.2024 |
Semester: | winter semester 2026/2027 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 4 |
Purpose and description of the content of education: | Zarys periodyzacji, wewnętrznej stratyfikacji, założeń programowych literatury XX wieku i wyodrębnienie w nich głównych nurtów i/lub faz rozwoju. Określenie właściwych dla literatury minionego stulecia wielorakich uwarunkowań, tendencji ideowych, światopoglądowych, filozoficznych i kulturowych, społecznego statusu oraz modelu i funkcji twórcy, a także funkcjonowania głównych instytucji kultury, w tym czasopiśmiennictwa literackiego. Katalog najważniejszych twórców i dzieł literackich Dwudziestolecia, lat wojny i okupacji, literatury po 1945 roku w kraju i na emigracji. Zasygnalizowanie związków literatury z rodzimą oraz europejską tradycją (piśmiennictwo, filozofia, kultura) i określenie ich cech swoistych. Twórcze realizacje dominant gatunkowych współgrających z programowymi założeniami literatury w wewnętrznym zróżnicowaniu omawianego okresu. Specyficzne dla pierwszej i drugiej połowy stulecia społeczne obiegi literatury oraz ich instytucjonalne uwarunkowania. Poznanie podstawowych tekstów źródłowych i odczytanie wybranych tekstów literackich, łącznie tworzących panoramę nurtów, gatunków, konwencji, stylów – znamiennych dla literatury dwudziestego stulecia. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
zna periodyzację, główne nurty, etapy/fazy i uwarunkowania rozwoju oraz założenia programowe literatury XX wieku, a także najistotniejsze tendencje ideowe i filozoficzne, instytucje kultury, społeczny status oraz model i funkcje poety/pisarza [01] |
K_W03 [4/5] |
zna najważniejsze nurty, ugrupowania twórcze i najważniejszych autorów i potrafi poprawnie stosować terminologię historycznoliteracką, służącą do opisu poznanych tekstów literackich i programowych [02] |
K_W04 [4/5] |
potrafi określić swoiste warunkowanej historycznym kontekstem cechy literatury i kultury polskiej XX wieku oraz przejawy wpływu na nie rodzimej tradycji, a także oddziałujących w kręgu europejskim tendencji literackich, filozoficznych, kulturowych [03] |
K_W06 [4/5] |
potrafi samodzielnie czytać teksty źródłowe (literackie i nieliterackie), formułować wypowiedzi na temat podjętej w nich problematyki, korzystając ze wskazanych opracowań naukowych, a także rozumie potrzebę dalszego rozwijania swojej wiedzy dotyczącej bogactwa literatury XX wieku [04] |
K_U08 [3/5] |
potrafi odpowiednio interpretować teksty literackie oraz programowe, a także związki między nimi zachodzące; potrafi rozpoznać ich cechy gatunkowe, ma świadomość konwencji i kontekstów, a także uwarunkowań historycznych i komunikacyjnych, w jakich te teksty powstawały [05] |
K_U04 [3/5] |
potrafi podjąć dyskusję, ocenić wypowiedź i uargumentować swój sąd w ramach różnych interakcji społecznych [06] |
K_U01 [4/5] |
jest gotów do udziału w wytwarzaniu kultury współczesnej i do społecznego zaangażowania na poziomie środowiskowym, lokalnym lub ponadlokalnym z zachowaniem świadomości wagi i znaczenia literackiej i kulturowej tradycji jako dobra narodowego [07] |
K_K04 [4/5] |
jest gotów twórczo wykorzystać kulturową i literacką tradycję w realizacji społecznych zobowiązań polonisty [08] |
K_K06 [4/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [C] | 30 |
Explanation/clarification [a05] Lecture-discussion [b02] Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] |
course work |
04 |
lecture [W] | 15 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] |
exam |
01 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |