Language and content editing
Field of study: Polish Philology
Programme code: W1-S1FP19.2024

Module name: | Language and content editing |
---|---|
Module code: | W1-FP-E-S1-RJM |
Programme code: | W1-S1FP19.2024 |
Semester: | winter semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Purpose and description of the content of education: | Celem przedmiotu jest przygotowanie do językowego oraz merytorycznego opracowania tekstów reprezentujących różne style języka i gatunki wypowiedzi. Na zajęciach omawiane są metody opracowania redaktorskiego tekstu zgodnie z przyjętymi w polszczyźnie normami poprawnościowymi oraz z uwzględnieniem indywidualnego stylu autora, jak również źródła przydatne w pracy redaktora: słowniki językowe, dokumenty Rady Języka Polskiego, poradnictwo językowe (w tym poradnie internetowe) i in. Na przykładzie tekstów zróżnicowanych stylistycznie i językowo, pochodzących z różnych rodzajów piśmiennictwa, osoba uczestnicząca w zajęciach uczy się sposobów korygowania błędów, z uwzględnieniem woli autorskiej oraz wymagań właściwych dla danego gatunku wypowiedzi. Uwrażliwia się ją na: rzetelne cytowanie źródeł, zwięzłość i rzeczowość wypowiedzi, zachowanie konsekwencji logicznej i merytorycznej w obrębie tekstu. Refleksji poddaje się pytanie o granice ingerencji redaktora w język tekstu, ze szczególnym uwzględnieniem przypadku przekładu. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną edytorstwa i jego miejsce pośród innych nauk humanistycznych, a w szczególności literaturoznawstwa i językoznawstwa polskiego [01] |
K_W01 [4/5] |
zna terminologię z zakresu nauk humanistycznych przydatną w pracy redaktora, zwłaszcza z zakresu językoznawstwa oraz kultury języka polskiego; [02] |
K_W02 [4/5] |
zna zasady postępowania edytorskiego i etyki zawodowej oraz podstawowe pojęcia z zakresu prawa autorskiego, dotyczące relacji redaktor – autor [03] |
K_W10 [4/5] |
potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii właściwej dla edytorstwa oraz przedstawiać swoje opinie i stanowisko oraz dyskutować o nich [04] |
K_U01 [4/5] |
potrafi formułować oraz twórczo rozwiązywać złożone i nietypowe problemy, a także wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł i informacji z zakresu edytorstwa [05] |
K_U03 [4/5] |
potrafi dokonywać redakcji tekstów z uwzględnieniem społeczno-kulturowego zróżnicowania obiegów komunikacyjnych [06] |
K_U05 [4/5] |
rozumie i rozpowszechnia znaczenie wiedzy eksperckiej w procesie edycji tekstów w różnych obiegach komunikacyjnych [07] |
K_K01 [4/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [C] | 15 |
Explanation/clarification [a05] Activating methods: a case study [b07] Working with a computer [d01] |
course work |
01 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |