Literary theory
Field of study: Polish Philology
Programme code: W1-S1FP19.2024

Module name: | Literary theory |
---|---|
Module code: | W1-FP-S1-TL |
Programme code: | W1-S1FP19.2024 |
Semester: | winter semester 2026/2027 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 4 |
Purpose and description of the content of education: | Kurs teorii literatury stanowi kontynuację zajęć realizujących zagadnienia skupione wokół teorii dzieła literackiego (wprowadzenie do nauki o literaturze; poetyka opisowa; poetyka historyczna; praktyki interpretacyjne) i korzysta ze zdobytej wiedzy i kompetencji studentów. Głównym zadaniem modułu teoretycznoliterackiego jest prezentacja i uporządkowanie funkcjonujących w obrębie literaturoznawstwa kierunków badawczych, metodologii oraz szkół krytycznych wraz z wypracowaną przez nie terminologią. W ramach zajęć nauczyciel akademicki przedstawia i objaśnia rozwój historyczny najważniejszych szkół badawczych, ich powiązania z innymi dyscyplinami i dziedzinami nauki oraz sylwetki i osiągnięcia najważniejszych badaczek i badaczy. Dyskusjom odbywającym się w trakcie zajęć powinna towarzyszyć samodzielna staranna lektura tekstów zawartych w sylabusie. W trakcie dyskusji prowadzący zajęcia prezentuje i objaśnia metody badawcze wraz z charakterystyczną dla nich terminologią oraz przywołuje przykłady ich praktycznego zastosowania. Jednym z najistotniejszych zadań kursu teorii literatury jest umożliwienie studentom katowickiej polonistyki rozpatrywanie literatury polskiej jako części literatury i humanistyki światowej. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą funkcjonujących w obrębie literaturoznawstwa kierunków badawczych, metodologii oraz szkół krytycznych [01] |
K_W02 [4/5] |
posiada uporządkowaną znajomość terminologii wypracowanej w ramach wybranych metodologii oraz szkół krytycznych [02] |
K_W04 [4/5] |
rozumie związki i zależności między różnymi metodologiami a szerokim kontekstem kulturowym i komunikacyjnym [03] |
K_W06 [4/5] |
jest gotów do krzewienia kultury czytelniczej z wykorzystaniem wiedzy i umiejętności nabytych w trakcie kursu [04] |
K_W05 [4/5] |
potrafi przygotować wystąpienia indywidualne (głos w dyskusji) lub grupowe (prezentacja) z wykorzystaniem terminologii i pozyskanej wiedzy [05] |
K_U07 [3/5] |
potrafi dokonywać pogłębionej oceny, krytycznej analizy stanowisk, szkół i metodologii właściwych teorii literatury [06] |
K_U04 [4/5] |
jest gotów do uznania znaczenia teoretycznoliterackiej wiedzy eksperckiej jako podstawowej kompetencji literaturoznawczej [07] |
K_K01 [4/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [C] | 30 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Individual work with a text [f02] |
course work |
04 |
lecture [W] | 15 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] |
exam |
01 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |