Auxiliary Sciences of History (Modernity) Field of study: History
Programme code: W1-S1HI19.2024

Module name: Auxiliary Sciences of History (Modernity)
Module code: W1-HI-S1-NPHN
Programme code: W1-S1HI19.2024
Semester: winter semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 4
Purpose and description of the content of education:
Celem realizacji modułu jest nabycie przez uczestnika podstawowych wiedzy i umiejętności z zakresu nauk pomocniczych historii nowożytnej
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Posiada uporządkowaną wybraną wiedzę z zakresu nauk pomocniczych historii nowożytnej, przydatną do wykonywania zadań związanych z wybraną specjalnością [NPHN_1]
HI1_W02 [3/5]
Jest przygotowany do wykorzystania wiedzy i umiejętności z zakresu nauk pomocniczych historii nowożytnej do pełnienia wybranego zawodu [NPHN_10]
HI1_K06 [3/5]
Zna i rozumie metody i techniki prowadzenia badań z zakresu nauk pomocniczych historii nowożytnej [NPHN_2]
HI1_W03 [3/5]
Zna i rozumie wpływ badań z zakresu nauk pomocniczych historii nowożytnej na funkcjonowanie współczesnej cywilizacji [NPHN_3]
HI1_W04 [3/5]
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu nauk pomocniczych historii nowożytnej: formułuje i rozwiązuje typowe problemy oraz wykonuje zadania badawcze (właściwie dobiera źródła i informacje z nich pochodzące) [NPHN_4]
HI1_U01 [3/5]
Przeprowadza krytyczną analizę, syntezę, interpretację i ocenę informacji; właściwie dobiera i stosuje metody i narzędzia, charakterystyczne dla badań nad nowożytnością [NPHN_5]
HI1_U02 [3/5]
Potrafi budować wypowiedzi, z użyciem terminologii charakterystycznej dla nauk pomocniczych historii nowożytnej [NPHN_6]
HI1_U03 [3/5]
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu nauk pomocniczych historii nowożytnej [NPHN_7]
HI1_K01 [3/5]
Rozumie i respektuje znaczenie badań z zakresu nauk pomocniczych historii nowożytnej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych [NPHN_8]
HI1_K02 [3/5]
Rozumie potrzebę zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu dotyczącego problematyki historii nowożytnej [NPHN_9]
HI1_K03 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [NPHN_fs_1] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Explanation/clarification [a05] 
Self-education [f01] 
Individual work with a text [f02] 
Conceptual work [f03] 
course work NPHN_1 NPHN_10 NPHN_2 NPHN_3 NPHN_4 NPHN_5 NPHN_6 NPHN_7 NPHN_8 NPHN_9
practical classes [NPHN_fs_2] 30 Activating method – discussion / debate [b04] 
Working with another teaching tool [d03] 
Self-education [f01] 
Individual work with a text [f02] 
Conceptual work [f03] 
course work NPHN_1 NPHN_10 NPHN_2 NPHN_3 NPHN_4 NPHN_5 NPHN_6 NPHN_7 NPHN_8 NPHN_9
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Undertaking, on one’s own initiative and individually, activities aimed at expanding the scope or depth of the teaching content, also beyond the walls of the University [e01] Activities complementary to the classes
a set of activities undertaken independently and on the student's own initiative, aimed at expanding the depth and scope of knowledge and skills, their revision and repetition, retention or verification, also activities carried outside the university, e.g., in a culture promoting or educational institution, a laboratory, in the open air, etc.; also self-education
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)