Psychological and Pedagogical Basis of Teaching a Foreign Language to Children Field of study: Pedagogy: Pre-School Education and Early School Education
Programme code: W6-NMPP19.2024

Module name: Psychological and Pedagogical Basis of Teaching a Foreign Language to Children
Module code: PP-A4-PPNJO
Programme code: W6-NMPP19.2024
Semester: summer semester 2026/2027
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
Celem modułu jest wprowadzenie do podstawowych zagadnień teoretycznych z zakresu przyswajania języka pierwszego i drugiego oraz metodyki nauczania języków obcych. Studentki/studenci zaznajamiani są z podstawową terminologią oraz z obecnym stanem wiedzy z powyższych dziedzin, poznają również historię rozwoju tradycyjnych i niekonwencjonalnych metod nauczania języka obcego. W ramach kursu poznają poszczególne elementy procesu dydaktycznego, uczą się jego planowania i wdrażania. Zapoznają się również z różnorodnymi rolami pełnionymi przez nauczyciela języka obcego oraz sposobami indywidualizacji procesu nauczania
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
studentka/student zna i rozumie predyspozycje rozwojowe we wczesnym, średnim i późnym dzieciństwie do uczenia się języka obcego; sposoby uczenia się dzieci lub uczniów języka obcego w wybranych koncepcjach psychologicznych, kompetencje językowe dziecka lub ucznia, teorię wieku krytycznego, społeczne i kulturowe aspekty nauczania języków obcych oraz rolę nauczyciela w uczeniu się spontanicznym i spontaniczno-reaktywnym dzieci/uczniów, a także strategie zabawowe i zadaniowe w uczeniu się języka obcego przez dzieci/uczniów i sposoby motywowania dzieci lub uczniów do uczenia się języka obcego (A.4.W1; A.4.W2; A.4.W3) [PP-A4-PPNJO_1]
PP_W_02 [3/5] PP_W_10 [3/5]
studentka/student potrafi: zaplanować działania na rzecz rozwoju własnych kompetencji językowych i pedagogicznych; tworzyć środowisko do nabywania kompetencji językowych przez dzieci lub uczniów i rozwijać ich motywację do uczenia się (A.4.U1; A.4.U2) [PP-A4-PPNJO_2]
PP_U_06 [3/5] PP_U_10 [3/5] PP_U_12 [3/5]
studentka/student wykazuje gotowość do aktualizacji swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności w obliczu zmieniającego się stanu wiedzy na temat przyswajania i nauczania języków obcych, a także wspierania właściwych postaw dzieci/uczniów wobec innej kultury (A.4.K1; A.4.K2) [PP-A4-PPNJO_3]
PP_K_02 [3/5] PP_K_05 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PP-A4-PPNJO_fns_1] 20 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Explanation/clarification [a05] 
Problem-based lecture [b01] 
Lecture-discussion [b02] 
course work PP-A4-PPNJO_1
practical classes [PP-A4-PPNJO_fns_2] 20 Activating method – educational games [b03] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating method – peer learning [b08] 
Screen presentation [c07] 
Working with a computer [d01] 
Project scheduling [e04] 
Individual work with a text [f02] 
course work PP-A4-PPNJO_2 PP-A4-PPNJO_3
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)