Optional Block D - a Reliable Caregiver Field of study: Pedagogy: Pre-School Education and Early School Education
Programme code: W6-NMPP19.2024

Module name: Optional Block D - a Reliable Caregiver
Module code: PP-C-BD_SO
Programme code: W6-NMPP19.2024
Semester: winter semester 2026/2027
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
W ramach zajęć jest możliwość wyboru przez osoby studiujące - z przygotowanej listy propozycji, modyfikowanej rokrocznie - nadrzędnego zagadnienia, czyli wiodącego bloku tematycznego wokół którego będzie się koncentrował zakres treści prezentowanych i analizowanych podczas zajęć w formie ćwiczeń. Moduł ma sprzyjać kształtowaniu wrażliwości na potrzeby wychowanków, okazywania troski o podopiecznych i ich zrównoważony rozwój oraz przejawiania chęci do działania przemyślanego, odpowiedzialnego i elastycznego, a także stwarzania sytuacji dydaktyczno-wychowawczych sprzyjających identyfikacji indywidualnych potrzeb, potencjału, możliwości i uzdolnień dziecka/ucznia.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
studentka/student zna i rozumie zasady organizacji optymalnego środowiska edukacyjnego w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, zasady projektowania działań pedagogicznych, rozpoznawania potrzeb, możliwości i uzdolnień dziecka/ucznia, a także planowania spersonalizowanego podejścia w procesie dydaktyczno-wychowawczym (C.W1; C.W3); zna i rozumie interdyscyplinarne zagadnienia dobrostanu dziecka oraz wymagania etyczne badań naukowych z udziałem dzieci (A.2.W4) [PP-C-BD_SO_1]
PP_W_01 [3/5] PP_W_03 [3/5] PP_W_10 [3/5] PP_W_16 [3/5] PP_W_20 [3/5]
studentka/student potrafi identyfikować style wychowania w praktyce edukacyjnej, wskazywać ich wartościowe cechy i zagrożenia dla podmiotowości dziecka/ucznia oraz zatroszczyć się o właściwy klimat w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej (A.2.U2; A.2.U3), dbając o przyjazne edukacyjne środowisko rozwoju dzieci/uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień (C.U1) [PP-C-BD_SO_2]
PP_U_01 [4/5] PP_U_09 [4/5]
studentka/student ma gotowość do przestrzegania zasad etycznego postępowania w procesie wychowania i kształcenia dzieci, do odpowiedzialnego organizowania dziecięcego uczenia się (D.K1) i kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością w relacji z wychowankiem (C.K1) [PP-C-BD_SO_3]
PP_K_01 [4/5] PP_K_03 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [PP-C-BD_SO_fns_1] 10 Explanation/clarification [a05] 
Lecture-discussion [b02] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
SWOT analysis [b10] 
Working with another teaching tool [d03] 
Self-education [f01] 
Individual work with a text [f02] 
course work PP-C-BD_SO_1 PP-C-BD_SO_2 PP-C-BD_SO_3
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Consulting the schedule [b03] Consulting the curriculum and the organization of classes
getting acquainted with the class schedule, possibly in the presence of the year tutor, in order to optimize participation in classes, including those supplementary to the core subjects listed in the pursued study programme
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)