Methodology of Pre-school Education (sem. 1) Field of study: Pedagogy: Pre-School Education and Early School Education
Programme code: W6-NMPP19.2024

Module name: Methodology of Pre-school Education (sem. 1)
Module code: PP-D-MWP1
Programme code: W6-NMPP19.2024
Semester: summer semester 2024/2025
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
W wyniku realizowanych zajęć studentka/student posiada pogłębioną wiedzę i umiejętności w zakresie metodyki wychowania przedszkolnego, alternatywnych form pracy z dzieckiem w przedszkolu oraz metod i form wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Potrafi zaprojektować i przeprowadzić zajęcia edukacyjne z dziećmi z zastosowaniem różnorodnych metod i form z jednoczesnym uwzględnieniem prawidłowości psychofizycznych dziecka i jego potrzeb, m.in. wykorzystując założenia pedagogiki Montessori jako wartościowej koncepcji edukacyjnej w kontekście indywidualizacji pracy z dzieckiem. Zna i stosuje zasady wychowania i nauczania dziecka w wieku przedszkolnym. Jest zaangażowany w pracę, podejmuje działania związane z własnym rozwojem zawodowym. W ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studentki/studenta zostaną osiągnięte zakładane efekty uczenia się.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
studentka/student zna i rozumie podstawową, uporządkowaną wiedzę dotyczącą klasycznych i współczesnych teorii rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjnych, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać; zna i rozumie strukturę i funkcje systemu oświaty oraz alternatywnych form edukacji, w tym podstawy, cele, organizację oraz funkcjonowanie placówek wychowania przedszkolnego, autonomię i odpowiedzialność dydaktyczną nauczyciela oraz zasady tworzenia autorskich programów nauczania, a także metodykę wykonywania zadań – norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w wychowaniu przedszkolnym, zasady projektowania działań edukacyjnych, style i techniki pracy z dzieckiem łączącej różne obszary wiedzy, rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej (D.W1; D.W2) [PP-D-MWP1_1]
PP_W_02 [3/5] PP_W_05 [5/5] PP_W_10 [5/5] PP_W_14 [3/5] PP_W_15 [2/5]
studentka/student potrafi stosować style i techniki pracy z dzieckiem lub uczniem łączące różne obszary wiedzy, stymulować partycypacyjne, proaktywne, refleksyjne, wspólne, kooperatywne uczenie się oraz rozwijać kompetencje kluczowe dzieci w wieku przedszkolnym; krytycznie ocenić tworzoną praktykę edukacyjną z wykorzystaniem posiadanej wiedzy, a także dokonywać twórczej interpretacji i projektować nowe rozwiązania edukacyjne (D.U2; D.U3) [PP-D-MWP1_2]
PP_U_02 [3/5] PP_U_03 [3/5] PP_U_04 [3/5]
studentka/student wykazuje gotowość do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami dzieci i innymi członkami społeczności przedszkolnej i lokalnej; do autonomicznego i odpowiedzialnego organizowania dziecięcego uczenia się, a także krytycznej refleksji nad tworzoną praktyką edukacyjną oraz do jej badania i doskonalenia, wykorzystania innowacji pedagogicznych i autorskich programów w obszarze wychowania przedszkolnego (D.K1; D.K2) [PP-D-MWP1_3]
PP_K_01 [3/5] PP_K_04 [3/5] PP_K_08 [2/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PP-D-MWP1_fns_1] 10 Monographic lecture [a02] 
Description [a03] 
Lecture-discussion [b02] 
Screen presentation [c07] 
course work PP-D-MWP1_1
practical classes [PP-D-MWP1_fns_2] 20 Screen presentation [c07] 
Working with another teaching tool [d03] 
Simulation [e07] 
Conceptual work [f03] 
course work PP-D-MWP1_2 PP-D-MWP1_3
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)