Methodology of Social and Natural Education in Kindergarten and Grades I-III Field of study: Pedagogy: Pre-School Education and Early School Education
Programme code: W6-NMPP19.2024

Module name: Methodology of Social and Natural Education in Kindergarten and Grades I-III
Module code: PP-E4-MESP
Programme code: W6-NMPP19.2024
Semester: winter semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 5
Purpose and description of the content of education:
Moduł metodyka edukacji społecznej i przyrodniczej obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań edukacji o środowisku, w środowisku i dla środowiska dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Celem modułu jest uzyskanie takiego poziomu wiedzy metodycznej, aby prowadzić skuteczną edukację o otoczeniu społecznym i przyrodniczym w przedszkolu i klasach początkowych. Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studentów.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
studentka/student zna i rozumie zakres metodyki edukacji społeczno-przyrodniczej, w tym sposoby wykorzystywania wiedzy teoretycznej o środowisku przyrodniczym i środowisku społecznym oraz wiedzy metodycznej do projektowania zajęć, znajomość zasad edukacji społecznej, geograficznej, biologicznej, historycznej, etnograficznej, fizycznej, technicznej, przedsiębiorczości itp.; zna i rozumie zasady zapoznawania dzieci z najbliższym otoczeniem, uwarunkowania psychologiczne i fizjologiczne nabywania umiejętności obserwacji, porównywania, analizy, ustalania związków przyczynowo-skutkowych oraz znaczenie stwarzania warunków do zajęć badawczych i eksperymentów oraz organizowania sytuacji edukacyjnych umożliwiających dzieciom lub uczniom samodzielną eksplorację (E.4.W1; E.4.W2; E.4.W3) [PP-E4-MESP_1]
PP_W_03 [5/5] PP_W_10 [5/5] PP_W_14 [5/5] PP_W_16 [5/5]
studentka/student potrafi opisać i ocenić działania metodyczne w zakresie edukacji społeczno-przyrodniczej w oparciu o opracowania teoretyczne różnych autorów oraz uzasadnić własne pomysły, wątpliwości i sugestie wynikające z realizacji zadań metodycznych edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach początkowych [PP-E4-MESP_2]
PP_U_01 [3/5]
studentka/student potrafi dobrać metody, procedury i praktyczne rozwiązania do realizacji zadań związanych z edukacją społeczno-przyrodniczą w przedszkolu i klasach początkowych - zaprojektować eksperyment uczniowski z zakresu wiedzy przyrodniczej, dostrzec i skomentować podstawowe prawa fizyki zachodzące w otoczeniu ucznia, wykonać proste doświadczenie za pomocą przedmiotów codziennego użytku i przeanalizować z uczniami jego przebieg (E.4.U1; E.4.U2; E.4.U3) [PP-E4-MESP_3]
PP_U_04 [4/5] PP_U_06 [4/5]
studentka/student przejawia gotowość do rozbudzania szacunku dla myślenia naukowego, przyrody, drugiego człowieka oraz do budzenia i podtrzymywania w uczniach ciekawości odkrywcy (E.4.K1; E.4.K2) [PP-E4-MESP_4]
PP_K_01 [3/5] PP_K_02 [3/5] PP_K_06 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PP-E4-MESP_fns_1] 10 Problem-based lecture [b01] 
Lecture-discussion [b02] 
Screen presentation [c07] 
Working with another teaching tool [d03] 
Individual work with a text [f02] 
exam PP-E4-MESP_1 PP-E4-MESP_2
practical classes [PP-E4-MESP_fns_2] 20 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – educational games [b03] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating method – peer learning [b08] 
Demonstration-imitation [c06] 
Laboratory exercise / experiment [e01] 
Project scheduling [e04] 
Self-education [f01] 
course work PP-E4-MESP_2 PP-E4-MESP_3 PP-E4-MESP_4
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Undertaking, on one’s own initiative and individually, activities aimed at expanding the scope or depth of the teaching content, also beyond the walls of the University [e01] Activities complementary to the classes
a set of activities undertaken independently and on the student's own initiative, aimed at expanding the depth and scope of knowledge and skills, their revision and repetition, retention or verification, also activities carried outside the university, e.g., in a culture promoting or educational institution, a laboratory, in the open air, etc.; also self-education
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)