Educational Law and the Professional Status of the Teacher Field of study: Pedagogy: Pre-School Education and Early School Education
Programme code: W6-NMPP19.2024

Module name: Educational Law and the Professional Status of the Teacher
Module code: PP-G-POSZN
Programme code: W6-NMPP19.2024
Semester: summer semester 2028/2029
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Moduł prawo oświatowe i status zawodowy nauczyciela ma na celu omówienie podstawowych zagadnień z zakresu prawa oświatowego oraz wskazanie regulacji prawnej statuującej zawód nauczyciela, w tym procedurę jego awansu zawodowego. Celem modułu jest uzyskanie podstawowej wiedzy prawnej na temat oświaty, przykładowo zagadnień takich jak: system oświaty, zasady i wartości systemu, obowiązki oświatowe jednostki, czy typy szkół i form wychowania przedszkolnego. Zapoznanie się ze statusem prawnym zawodu nauczyciela da świadomość zasad zatrudnienia, różnic funkcjonowania nauczycieli w placówkach publicznych i niepublicznych oraz etapów awansu zawodowego.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
studentka/student zna i rozumie funkcjonowanie przedszkola i szkoły jako organizacji oraz podstawy prawa oświatowego i nauczycielską pragmatykę zawodową, w tym prawa i obowiązki nauczycieli (G.W1; G.W2; G.W3) [PP-G-POSZN_1]
PP_W_05 [5/5] PP_W_08 [2/5] PP_W_09 [4/5]
studentka/student potrafi zaprojektować działania zmierzające do rozwoju przedszkola i szkoły oraz stymulowania poprawy jakości działania tych instytucji, a także projektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego i dokonywać jego autoewaluacji. (G.U4; H.U5) [PP-G-POSZN_2]
PP_U_01 [4/5] PP_U_02 [3/5] PP_U_14 [3/5]
studentka/student wykazuje gotowość do okazywania empatii dzieciom lub uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy, do rozwijania w dzieciach lub uczniach tolerancji, szacunku do praw człowieka i podstawowych swobód. a także do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu rozwoju swojej profesjonalnej wiedzy (G.K1; G.K2; G.K3) [PP-G-POSZN_3]
PP_K_01 [4/5] PP_K_03 [3/5] PP_K_05 [3/5] PP_K_08 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PP-G-POSZN_fns_1] 10 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Lecture-discussion [b02] 
course work PP-G-POSZN_1
practical classes [PP-G-POSZN_fns_2] 10 Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
SWOT analysis [b10] 
Individual work with a text [f02] 
course work PP-G-POSZN_1 PP-G-POSZN_2 PP-G-POSZN_3
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)