Pedagogical Facilities in Support of Child Development (practical activities) Field of study: Pedagogy: Pre-School Education and Early School Education
Programme code: W6-NMPP19.2024

Module name: Pedagogical Facilities in Support of Child Development (practical activities)
Module code: PP-J1.1-PPWRD
Programme code: W6-NMPP19.2024
Semester: winter semester 2024/2025
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 1
Purpose and description of the content of education:
Zamierzone efekty planuje się osiągnąć dzięki uczestnictwu studentek/studentów (w niewielkich grupach typu laboratoryjnego) wraz ze swoim opiekunem (nauczycielem akademickim) w codziennej działalności placówek edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, pomocowych i innych. 30 godzin zajęć praktycznych w 1 semestrze realizowanych będzie przez osoby studiujące w formie zaplanowanej, aktywnej asysty specjalistom w działaniach pedagogicznych podejmowanych w różnych instytucjach skupiających dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, np. szkole, przedszkolu, poradni psychologiczno-pedagogicznej, domu dziecka, OREW, świetlicy środowiskowej, placówce prowadzącej wczesne wspomaganie rozwoju dziecka itd. Zakładana forma zajęć stwarza optymalne warunki do zapoznania ze specyfiką funkcjonowania różnorodnych typów placówek podejmujących wieloraką działalność pedagogiczną oraz nabycia wstępnych kompetencji pedagogicznych.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
studentka/student zna i rozumie główne środowiska wychowawcze, ich specyfiki i procesy w nich zachodzące (realizowane zadania opiekuńczo-wychowawcze, dydaktyczne, diagnostyczne i terapeutyczne, charakterystyczne dla przedszkola, szkoły i placówki systemu oświaty, w tym poradni psychologiczno-pedagogicznej, oraz środowisko, w jakim one działają); strukturę i funkcje systemu oświaty oraz alternatywnych form edukacji: podstawy, cele, organizację oraz sposób funkcjonowania przedszkoli, szkół lub placówek systemu oświaty, organizację ich pracy, uczestników procesów pedagogicznych oraz sposób prowadzenia dokumentacji, zasady organizacji przedszkoli, szkół i placówek systemu oświaty, w tym podstawowe zadania, obszary działalności, procedury organizacyjne, podział kompetencji, planowanie pracy i system kontroli; rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań dzieci/uczniów - specyficzne dla przedszkola, szkoły i placówki systemu oświaty codzienne działania zawodowe nauczyciela oraz jego warsztat pracy (J1.1.W1; J1.1.W2; J1.1.W3; J1.1.W4) [PP-J1.1-PPWRD_1]
PP_W_04 [4/5] PP_W_05 [4/5] PP_W_13 [3/5]
studentka/student potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy grupy przedszkolnej i klasy szkolnej, zachowań i aktywności dzieci lub uczniów w czasie zajęć, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; analizować zdarzenia wychowawczo-opiekuńcze i edukacyjne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk zawodowych (J1.1.U1; J1.1.U2) [PP-J1.1-PPWRD_2]
PP_U_14 [4/5]
studentka/student wykazuje gotowość do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej; skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy; praktycznego stosowania zasad bezpieczeństwa dzieci lub uczniów w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty (J.1.1.K1., J.1.1.K2.) [PP-J1.1-PPWRD_3]
PP_K_04 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
workshop [PP-J1.1-PPWRD_fns_1] 30 Laboratory exercise / experiment [e01] 
Observation [e06] 
Practice-as-research [e08] 
course work PP-J1.1-PPWRD_1 PP-J1.1-PPWRD_2 PP-J1.1-PPWRD_3
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Consulting the schedule [b03] Consulting the curriculum and the organization of classes
getting acquainted with the class schedule, possibly in the presence of the year tutor, in order to optimize participation in classes, including those supplementary to the core subjects listed in the pursued study programme
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Review of internship documentation [d03] Consulting the results of the verification of learning outcomes
an analysis of the portfolio of documentation obtained during internship, including professional internship, and other practical classes and studio sessions, as well as the documentation developed in order to obtain credit for such classes; verification of the description, necessary attachments, opinions and grades before submitting the portfolio for acceptance
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)