Early Childhood Pedagogy Field of study: Pedagogy: Pre-School Education and Early School Education
Programme code: W6-NMPP19.2024

Module name: Early Childhood Pedagogy
Module code: PP-A2-PW
Programme code: W6-NMPP19.2024
Semester: winter semester 2024/2025
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
Moduł skoncentrowany na obszarach zainteresowania pedagogiki wczesnoszkolnej. Uwzględnia zagadnienia związane z cechami rozwojowymi, potrzebami, możliwościami i doświadczeniami dziecka w młodszym wieku szkolnym, z problematyką uwarunkowań procesów wychowawczych, edukacyjnych na szczeblu edukacji wczesnoszkolnej oraz z działaniami podejmowanymi na rzecz projektowania, organizacji, doskonalenia pracy dydaktyczno-wychowawczej w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia oraz stymulacji uczniów do nauki i pracy nad sobą.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
studentka/student zna i rozumie miejsce pedagogiki wczesnoszkolnej pośród innych subdyscyplin pedagogicznych, jej przedmiot, cele i zadania oraz zagadnienia związane z dobrostanem dziecka, wychowaniem i kształceniem uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem fazy późnego dzieciństwa, w perspektywie interdyscyplinarnej: psychologicznej, pedagogicznej, a także sposoby radzenia sobie z problemami wychowawczymi uczniów i rozwiązywania ich we współpracy z rodziną i otoczeniem ucznia, specyfikę pracy z wychowankami z doświadczeniem migracyjnym(A.2.W1; A.2.W2; A.2.W4; A.2.W5) [PP-A2-PW_1]
PP_W_02 [5/5] PP_W_03 [4/5] PP_W_04 [4/5] PP_W_07 [3/5] PP_W_16 [3/5]
studentka/student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej, w tym wybrane modele i koncepcje pedagogiczne, oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych, w celu dokonania analizy i interpretacji złożonych problemów edukacyjnych, opiekuńczych i kulturowych, a także motywów i wzorów ludzkiego zachowania (A.2.U1), a także wskazywać wartościowe cechy stylów wychowawczych i zagrożenia dla podmiotowości dziecka lub ucznia (A.2.U2) oraz określać właściwy klimat w klasie szkolnej i przedstawiać wartościowe rozwojowo i społecznie szkolne środowisko wychowawcze (A.2.U3; A.2.U4) [PP-A2-PW_2]
PP_U_01 [3/5] PP_U_03 [3/5] PP_U_10 [3/5] PP_U_12 [2/5]
studentka/student przejawia gotowość do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań w zakresie edukacji wczesnoszkolnej oraz rozwiązywania problemów klasie szkolnej (A.2.K2; A.2.K3) [PP-A2-PW_3]
PP_K_04 [3/5] PP_K_05 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PP-A2-PW_fns_1] 10 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Problem-based lecture [b01] 
Lecture-discussion [b02] 
Activating methods: a case study [b07] 
Screen presentation [c07] 
exam PP-A2-PW_1
practical classes [PP-A2-PW_fns_2] 10 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – educational games [b03] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Activating method – peer learning [b08] 
Working with another teaching tool [d03] 
Individual work with a text [f02] 
course work PP-A2-PW_1 PP-A2-PW_2 PP-A2-PW_3
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)