Legal and ethical aspects in biomedical engineering
Field of study: Biomedical Engineering
Programme code: W4-S1IB19.2024

Module name: | Legal and ethical aspects in biomedical engineering |
---|---|
Module code: | 08-IB-S1-17-2-PEAIB |
Programme code: | W4-S1IB19.2024 |
Semester: | summer semester 2024/2025 |
Language of instruction: | English |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Purpose and description of the content of education: | Program wykładu obejmuje zagadnienia związane z podstawami etyki i prawa dla inżynierów biomedycznych, a tym samym z bioetyką medyczną i prawem medycznym. Wykład rozpoczyna wprowadzenie do nauki o etyce, a w szczególności odczytanie Przysięgi Hipokratesa. Celem modułu jest podkreślenie wagi zachowań etyczno-moralnych, wagi odpowiedzialności moralnej i potrzeby rozwiązywania dylematów moralno-etycznych. Współczesnego bioinżynieria winny charakteryzować: profesjonalizm, innowacyjność, kreatywność, doświadczenie i wiedza, ciągłość rozwoju, pasja, niezależność i autonomia w rozwoju, etyka, uczciwość, odpowiedzialność zawodowa i społeczna, dbałość o jakość, solidność, dobre stosunki międzyludzkie, otwartość na potrzeby ludzkie, solidarność w odniesieniu do osób niepełnosprawnych, pacjentów, do otoczenia i przyrody, niezależność. Kryteria moralne, kodeksy postępowania etycznego, dyskutowanie o dylematach oraz znajomość podstaw prawnych będą musiały towarzyszyć już zawsze przyszłym abiturientom inżynierii biomedycznej, a wykład ma bardziej uwrażliwić młodego człowieka i przybliżyć zagadnienia dotykające życia i śmierci człowieka. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Definiuje pojęcia dotyczące aspektów prawnych i etycznych w inżynierii biomedycznej, m.in. bioetykę, opisuje bioetykę ekologiczną, bioetykę genetyczną, bioterapię. [K_1] |
W19 [4/5] |
Klasyfikuje prawo medyczne, przepisy konstytucyjne dotyczące ochrony zdrowia i ustawowe zasady wykonywania zawodów medycznych. [K_2] |
W19 [2/5] |
Wyczuwa granice pomiędzy transplantacją narządów, warunkami dokonywania przeszczepów, definicją kryterium śmierci dawcy narządów, granicami okaleczenia (amputacja), sterylizacji, etc. w szczególności przy stosowaniu współczesnych technologii inżynierskich, interpretuje cechy standardów moralnych i zawodowe kodeksy etyczne i kodeksy postępowania (m. in. Przysięga Hipokratesa, kodeksy lekarzy, pielęgniarek, służby medycznej, pracowników technicznych i inżynieryjnych). [K_3] |
U18 [3/5] |
Rozpoznaje eksplozję informacji, globalizację i powstanie społeczeństwa informacyjnego, generujący społeczny kontekst informacji oraz Internet, sieci komputerowe, portale społecznościowe, komunikację na odległość, rozpowszechnianie nielegalnych treści, gry komputerowe w kontekście działań etycznych - język i komunikacja w Internecie, wyszukiwanie informacji, walidacje i jakość oraz skutki w sferze etyczno-moralnej w aspekcie zdarzeń biomedycznych. [K_4] |
U05 [1/5] |
Przestrzega zasad etyki zawodowej, zachowując się w sposób profesjonalny, szanując godność pacjentów podczas obecności przy procedurach medycznych, respektując różnorodność poglądów i kultur oraz przepisów prawa w medycynie i inżynierii biomedycznej. [K_5] |
K04 [3/5] |
Ma świadomość istoty roli odgrywanej przez inżyniera biomedycznego w relacjach o charakterze prawnym i etyczno-moralnym w odniesieniu do wszystkich aspektów medycznych i biomedycznych, w których uczestniczy w sposób bezpośredni bądź pośredni. [K_6] |
K06 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [k_fs_1] | 15 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] |
course work |
K_1 |
laboratory classes [k_fs_2] | 30 |
Description [a03] Activating methods: a case study [b07] Working with another teaching tool [d03] |
course work |
K_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |