CAx systems Field of study: Biomedical Engineering
Programme code: W4-S1IB19.2024

Module name: CAx systems
Module code: 08-IBSI-S1-17-5-SCAx
Programme code: W4-S1IB19.2024
Semester: winter semester 2026/2027
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Opanowanie modułu "Systemy CAx" będzie wymagało zrozumienia pojęcia „technologia CAx” pod którego nazwą kryje się szeroko rozumiane wspomaganie komputerowe różnych dziedzin nauki i przemysłu. Wspomaganie komputerowe, które jest wykorzystywane w procesach projektowych, badawczych i wytwórczych, a do których używa się systemy oprogramowania inżynierskiego CAD/CAM/CAE. W skład systemu CAx (CAD/CAM/CAE) wchodzą następujące główne kategorie oprogramowania: CAD - computer aided design (projektowanie wspomagane komputerowo); CAM - computer aided management (wytwarzanie wspomagane komputerowo); CAE - computer aided enginering (konstruowanie wspomagane komputerowo). Podstawy teoretyczne to przede wszystkim przyswojenie i zrozumienie kluczowych pojęć związanych z przedmiotem, nabycie umiejętności kojarzenia, zastosowania omawianych zagadnień oraz umiejętność wyszukiwania literaturze szczegółowych informacji (przykłady, rozwiązania techniczne, procedury). Wskazany modułu ma charakter typowo inżynierski, gdyż wspomaga praktyczne wykorzystywanie swojej wiedzy i umiejętności w działalności zawodowej. Umiejętności praktyczne nabywa się poprzez analizę przykładowych problemów, a przede wszystkim przez samodzielne wykonywanie ćwiczeń w ramach zajęć, w ramach których wykonywane jest: projektowanie przestrzenne (CAD); analizy kinematyczne i wytrzymałościowe (CAE); definiowanie technologii wytwarzania (CAM).
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Posiada wiedzę z zakresu komputerowego wspomagania w projektowaniu. [k_1]
W14 [3/5]
Demonstruje standardowe metody, techniki i narzędzia stosowane w systemach CAD/CAM/CAE. [K_2]
W06 [2/5]
Stosuje informacje z literatury i źródeł elektronicznych dotyczących CAx. [K_3]
U27 [5/5]
Rozwiązuje proste i złożone problemy inżynierskie. [K_4]
U24 [4/5]
Analizuje uzyskane wyniki. [K_5]
U02 [3/5]
Adoptuje istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, procesy itp. [K_6]
U10 [4/5]
Wykonuje prace indywidualne. [K_7]
U09 [3/5]
Przestrzega zasad stosowanych podczas projektowania obiektów technicznych. [K_8]
U15 [1/5]
Wykonuje prace indywidualne i zespołowe. [K_9]
K01 [1/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [k_fs_1] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01]  course work k_1 K_2 K_3 K_4 K_5 K_6 K_7 K_8 K_9
laboratory classes [k_fs_2] 30 Explanation/clarification [a05] 
Demonstration-imitation [c06] 
Working with a computer [d01] 
Working with another teaching tool [d03] 
course work k_1 K_2 K_3 K_4 K_5 K_6 K_7 K_8 K_9
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)