Podstawy psychologii społecznej
Field of study: Pedagogy: Pre-School Education and Early School Education
Programme code: W3-NMPP19.2024

Module name: | Podstawy psychologii społecznej |
---|---|
Module code: | PPW_PPS |
Programme code: | W3-NMPP19.2024 |
Semester: | winter semester 2027/2028 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Purpose and description of the content of education: | Moduł ma umożliwić studentom poznanie i swobodne posługiwanie się pojęciami oraz terminologią z obszaru psychologii społecznej; ma zapoznać studentów z wiodącymi badaniami i teoriami wyjaśniającymi mechanizmy funkcjonowania człowieka w otoczeniu społecznym, ze szczególnym uwzględnieniem tych zagadnień, które odnoszą się bezpośrednio do praktyki edukacyjnej, wychowawczej i opiekuńczej; ma ukazać przydatność wiedzy z tego zakresu w różnych obszarach praktyki nauczycielskiej. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): |
Psychologia ogólna [PPW_PS_OG]
Psychologia rozwojowa [PPW_PS_ROZ] |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student zna podstawowe terminy, koncepcje teoretyczne oraz badania wyjaśniające funkcjonowanie człowieka w relacjach z innymi ludźmi i grupami społecznymi oraz wie, w jaki sposób powiązać je ze zjawiskami pojawiającymi się w praktyce pedagogicznej.(A.1.W1.; A.3.W4.; A.3.U3.; A.3.K2.) [PPW_PPS_1] |
KN2_W04 [3/5] |
Student potrafi wykorzystać wiedzę z psychologii społecznej w pracy zespołowej (jako członek grupy, a także animator działań grupowych) oraz do analizy i interpretacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych oraz zachowań uczestników tych zdarzeń (uczniów, nauczycieli, rodziców). (A.1.U1.; A.1.U2.; A.1.K2.; A.3.U2.; ) [PPW_PPS_2] |
KN2_U13 [4/5] |
Student dostrzega wagę refleksji etycznej w obszarze psychologii społecznej, cechuje się otwartością poznawczą i tolerancją wobec różnorodności przy rozwiązywaniu problemów społecznych czy formułowaniu opinii na temat innych osób i grup (zwłaszcza mniejszościowych i odmiennych kulturowo); ma świadomość poziomu swojej wiedzy z zakresu psychologii społecznej, jest gotowy do jej pogłębiania i wykorzystywania, aby inspirować i wpierać uczniów, a także analizować własne działania i ich skutki. (A.1.W2.; A.1.U4.; A.1.U6.; A.1.K4.) [PPW_PPS_3] |
KN2_K04 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [PPW_PPS_fns_1] | 10 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Problem-based lecture [b01] Lecture-discussion [b02] |
course work |
PPW_PPS_1 |
practical classes [PPW_PPS_fns_2] | 10 |
Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Activating method – peer learning [b08] Value-based methods – affective methods [c08] Value-based methods – expressive methods [c09] |
course work |
PPW_PPS_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] | Consulting the curriculum and the organization of classes | consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc. |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |