Metodyka edukacji społecznej i przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III Field of study: Pedagogy: Pre-School Education and Early School Education
Programme code: W3-NMPP19.2024

Module name: Metodyka edukacji społecznej i przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III
Module code: PPW_MET_SPOŁPRZ
Programme code: W3-NMPP19.2024
Semester: winter semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 5
Purpose and description of the content of education:
Moduł metodyka edukacji społecznej i przyrodniczej obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań edukacji o środowisku, w środowisku i dla środowiska dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Celem modułu jest uzyskanie takiego poziomu wiedzy metodycznej, aby prowadzić skuteczną edukację o otoczeniu społecznym i przyrodniczym w przedszkolu i klasach początkowych. Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studentów i śródrocznych praktyk specjalistycznych.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): Pedagogika przedszkolna [PPW_PED_PRZED]
Pedagogika wczesnoszkolna [PPW_PED_W]
Podstawy edukacji przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III [PPW_POD_EDPRZYR]
Podstawy edukacji społecznej w przedszkolu i klasach I-III [PPW_POD_EDSPOŁ]
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw metodyki edukacji społeczno-przyrodniczej, w tym znajomość elementarnych zasad edukacji społecznej, geograficznej, biologicznej, historycznej, etnograficznej, fizycznej, technicznej, przedsiębiorczości itp., zna zasady zapoznawania dzieci z najbliższym otoczeniem, uwarunkowania psychologiczne i fizjologiczne nabywania umiejętności obserwacji, porównywania, analizy, ustalania związków przyczynowo-skutkowych (A.2.W2.; E.4.W1.; E.4.W3.) [PPW_MET_SPOŁPRZ_1]
KN2_W02 [5/5] KN2_W03 [5/5] KN2_W10 [5/5]
Zna cele, metody i formy pośredniego i bezpośredniego poznawania otoczenia przez dzieci harmonijnie rozwinięte oraz z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych w zależności programowej i metodycznej w kontekście obowiązujących rozporządzeń i przyjętych regulacji organizacyjnych (A.2.U1.; E.4.W2.; E.4.U2.) [PPW_MET_SPOŁPRZ_2]
KN2_W14 [5/5] KN2_W16 [5/5]
Potrafi opisać i ocenić działania metodyczne w zakresie edukacji społeczno-przyrodniczej w oparciu o opracowania teoretyczne różnych autorów oraz uzasadnić własne pomysły, wątpliwości i sugestie wynikające z realizacji zadań metodycznych edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach początkowych (A.2.U4.; E.4.U1.; E.4.U3.) [PPW_MET_SPOŁPRZ_3]
KN2_U04 [4/5]
Potrafi ocenić odpowiedniość i skuteczność metod, procedur i praktycznych rozwiązań do realizacji zadań związanych z edukacją społeczno-przyrodniczą w przedszkolu i klasach początkowych, rozbudzania szacunku do myślenia naukowego, budzenia ciekawości poznawczej (A.2.U5.; E.4.K1.; E.4.K2.) [PPW_MET_SPOŁPRZ_4]
KN2_U06 [5/5]
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w zakresie edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach początkowych (A.2.K2.) [PPW_MET_SPOŁPRZ_5]
KN2_K04 [4/5] KN2_K06 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PPW_MET_SPOŁPRZ_fns1] 10 Problem-based lecture [b01] 
Lecture-discussion [b02] 
Screen presentation [c07] 
Working with another teaching tool [d03] 
Individual work with a text [f02] 
exam PPW_MET_SPOŁPRZ_1 PPW_MET_SPOŁPRZ_2 PPW_MET_SPOŁPRZ_3
practical classes [PPW_MET_SPOŁPRZ_fns2] 20 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – educational games [b03] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating method – peer learning [b08] 
Activating method – flipped classroom [b09] 
Demonstration-imitation [c06] 
Working with a computer [d01] 
Laboratory exercise / experiment [e01] 
Project scheduling [e04] 
Self-education [f01] 
Individual work with a text [f02] 
Conceptual work [f03] 
course work PPW_MET_SPOŁPRZ_1 PPW_MET_SPOŁPRZ_2 PPW_MET_SPOŁPRZ_3 PPW_MET_SPOŁPRZ_4 PPW_MET_SPOŁPRZ_5
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Undertaking, on one’s own initiative and individually, activities aimed at expanding the scope or depth of the teaching content, also beyond the walls of the University [e01] Activities complementary to the classes
a set of activities undertaken independently and on the student's own initiative, aimed at expanding the depth and scope of knowledge and skills, their revision and repetition, retention or verification, also activities carried outside the university, e.g., in a culture promoting or educational institution, a laboratory, in the open air, etc.; also self-education
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)