Design of technological processes Field of study: Chemical Technology
Programme code: W4-S1TC19.2024

Module name: Design of technological processes
Module code: W4-TC-S1-6-PPT
Programme code: W4-S1TC19.2024
Semester: summer semester 2026/2027
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 9
Purpose and description of the content of education:
Moduł Projektowanie procesów technologicznych ma za zadanie zapoznać osoby studiujące z projektowaniem operacji jednostkowych i procesów podstawowych stosowanych w technologii chemicznej min. z: łączeniem ich w ciągi technologiczne, bilansami masowymi oraz cieplnymi procesów, zasadami projektowania i doboru aparatury i urządzeń tworzących instalacje przemysłowe.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): Chemical and process engineering [W4-TC-S1-3-ICP]
Machinery and apparatus for the chemical industry [W4-TC-S1-1-MAPC]
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Ma wiedzę dotyczącą zagadnień z termodynamiki, przepływu płynów, wymiany ciepła i masy występujących w technologii chemicznej. [W4-TC-S1-6-PPT_01]
TCh_W12 [4/5]
Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów. [W4-TC-S1-6-PPT_02]
TCh_W13 [4/5]
Potrafi określić wydajności zaprojektowanych procesów technologicznych a także dokonać oceny realizacji procesu w skali przemysłowej i ułamkowo-technicznej. [W4-TC-S1-6-PPT_03]
TCh_U09 [4/5]
Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia i procesy. [W4-TC-S1-6-PPT_04]
TCh_U09 [4/5]
Potrafi zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi. [W4-TC-S1-6-PPT_05]
TCh_U07 [5/5]
Ma wiedzę na temat aparatury; oraz pojęć i operacji jednostkowych stosowanych w przemyśle chemicznym. [W4-TC-S1-6-PPT_06]
TCh_W12 [5/5]
Posiada umiejętność opisu i stosowania operacji jednostkowych w technologiach chemicznych. [W4-TC-S1-6-PPT_07]
TCh_W12 [5/5]
Potrafi samodzielne wyszukiwać informacje w literaturze w celu podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych. [W4-TC-S1-6-PPT_08]
TCh_K04 [4/5]
Rozumie konieczność systematycznej pracy nad projektami o charakterze długofalowym; ma również świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, związane z pracą zespołową. [W4-TC-S1-6-PPT_09]
TCh_K01 [5/5]
Potrafi myśleć i współdziałać w sposób kreatywny z technologami, konstruktorami aparatury chemicznej oraz projektantami. [W4-TC-S1-6-PPT_10]
TCh_K01 [4/5] TCh_K02 [4/5]
Potrafi wpływać na odbiór społeczny chemii i technologii chemicznych – jako przyjaznych i warunkujących postęp cywilizacyjny. [W4-TC-S1-6-PPT_11]
TCh_W10 [4/5] TCh_K03 [4/5]
Ma wiedzę z zakresu kontroli procesów technologicznych. [W4-TC-S1-6-PPT_12]
TCh_W04 [4/5]
Przygotowuje wystąpienia dotyczące realizowanego projektu technologicznego – korzysta z odpowiednich źródeł literaturowych. [W4-TC-S1-6-PPT_13]
TCh_W10 [5/5] TCh_U04 [5/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [W4-TC-S1-6-PPT_sf_1] 26 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Lecture-discussion [b02] 
Activating methods: a case study [b07] 
Screen presentation [c07] 
course work W4-TC-S1-6-PPT_01 W4-TC-S1-6-PPT_07 W4-TC-S1-6-PPT_08 W4-TC-S1-6-PPT_11 W4-TC-S1-6-PPT_12 W4-TC-S1-6-PPT_13
laboratory classes [W4-TC-S1-6-PPT_sf_2] 60 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – flipped classroom [b09] 
Working with another teaching tool [d03] 
Laboratory exercise / experiment [e01] 
Project scheduling [e04] 
course work W4-TC-S1-6-PPT_02 W4-TC-S1-6-PPT_03 W4-TC-S1-6-PPT_04 W4-TC-S1-6-PPT_05 W4-TC-S1-6-PPT_06 W4-TC-S1-6-PPT_09 W4-TC-S1-6-PPT_10
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Consulting the schedule [b03] Consulting the curriculum and the organization of classes
getting acquainted with the class schedule, possibly in the presence of the year tutor, in order to optimize participation in classes, including those supplementary to the core subjects listed in the pursued study programme
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)