Catalysis and catalytic processes
Field of study: Chemical Technology
Programme code: W4-S1TC19.2024

Module name: | Catalysis and catalytic processes |
---|---|
Module code: | W4-TC-S1-6-KPK |
Programme code: | W4-S1TC19.2024 |
Semester: | summer semester 2026/2027 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 4 |
Purpose and description of the content of education: | Kataliza i procesy katalityczne to moduł którego głównym zadaniem jest zapoznanie Słuchaczy z zagadnieniami dotyczącymi procesów katalitycznych zachodzących w różnych dziedzinach życia codziennego, nauki oraz techniki, w tym ze szczególnym uwzględnieniem procesów katalitycznych realizowanych w przemyśle oraz ochronie środowiska. W wyniku realizacji modułu, Student/ka uzyskuje wiedzę z zakresu najważniejszych procesów katalitycznych, w tym: z obszaru autokatalizy, biokatalizy, katalizy homo- i heterogenicznej realizowanej w skali laboratoryjnej jak i przemysłowej. Ponadto, za sprawą realizacji ćwiczeń praktycznych, Student/ka potrafi zrealizować w laboratorium proste reakcje katalityczne a także zaplanować i otrzymać katalizator do wybranych, relatywnie mało skomplikowanych reakcji katalitycznych. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | Basics of Chemistry [W4-TC-S1-1-PC] |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Zna i rozumie mechanizm oraz kinetykę wybranych reakcji z udziałem katalizatorów homo- i heterogenicznych. [W4-TC-S1-6-KPK_01] |
TCh_W01 [5/5] |
Zna podstawowe prekursory katalizatorów homo- i heterogenicznych oraz rodzaje nośników katalizatorów. [W4-TC-S1-6-KPT_02] |
TCh_W01 [5/5] |
Dostrzega i docenia rolę katalizy w życiu codziennym oraz rozumie jej znaczenie dla rozwoju technologicznego. [W4-TC-S1-6-KPT_03] |
TCh_W01 [5/5] |
Posiada wiedzę z zakresu zastosowania katalizatorów w technologii chemicznej oraz ochronie środowiska. [W4-TC-S1-6-KPT_04] |
TCh_W01 [4/5] |
Potrafi przeprowadzić proste reakcje z udziałem katalizatorów homo- i heterogenicznych. [W4-TC-S1-6-KPT_05] |
TCh_U02 [4/5] |
Potrafi zaplanować i przeprowadzić reakcję katalityczną oraz zsyntezować do niej katalizator (prekursor katalizatora). [W4-TC-S1-6-KPT_06] |
TCh_U02 [3/5] |
Opracowuje raporty i sprawozdania z przeprowadzonych eksperymentów. [W4-TC-S1-6-KPT_07] |
TCh_U01 [4/5] |
Odpowiada za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. [W4-TC-S1-6-KPT_08] |
TCh_K01 [5/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [W4-TC-S1-6-KPK_sf_1] | 26 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Explanation/clarification [a05] Lecture-discussion [b02] |
exam |
W4-TC-S1-6-KPK_01 |
laboratory classes [W4-TC-S1-6-KPK_sf_2] | 30 |
Laboratory exercise / experiment [e01] |
course work |
W4-TC-S1-6-KPT_05 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |