Engineering and Chemical Thermodynamics
Field of study: Chemical Technology
Programme code: W4-S1TC19.2024

Module name: | Engineering and Chemical Thermodynamics |
---|---|
Module code: | W4-TC-S1-5-TTC |
Programme code: | W4-S1TC19.2024 |
Semester: | winter semester 2026/2027 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 3 |
Purpose and description of the content of education: | Moduł ma na celu zaznajomić studenta z podstawowymi zagadnieniami z zakresu termodynamiki technicznej oraz chemicznej, pozwalającymi na rozwiązywanie bilansów energii wybranych układów termodynamicznych, a także obliczenia ciepła i pracy w trakcie przemian gazów doskonałych, półdoskonałych oraz rzeczywistych. Zapoznanie się z aspektami praktycznymi wykorzystania termodynamiki pozwolą studentowi spojrzeć w szerszym aspekcie na proces projektowania takich urządzeń jak turbiny, sprężarki, silniki spalinowe, ogniwa paliwowe oraz na wykorzystanie nowoczesnych źródeł energii z naciskiem na ich efektywną wydajność, transport oraz magazynowanie energii cieplnej oraz mechanicznej.
Moduł Termodynamika Techniczna i Chemiczna ma za zadanie przedstawienie praktycznych obliczeń termodynamicznych, jako efektywnej drogi uzyskiwania informacji o układach oraz procesach zachodzących w układach przetwarzających i magazynujących energię oraz pracę. Na powyższe składa się przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu termodynamiki technicznej oraz chemicznej, pozwalających na rozwiązywanie bilansów energii wybranych układów, a także obliczenia ciepła i pracy w trakcie przemian gazów doskonałych i rzeczywistych. Zapoznanie się z aspektami praktycznymi wykorzystania termodynamiki przy projektowaniu turbin, sprężarek, silników, ogniw oraz nowoczesnych źródeł energii. Moduł Termodynamika techniczna i chemiczna ma za zadanie przedstawienie obliczeń termodynamicznych jako efektywnej drogi uzyskiwania informacji o układach termodynamicznych. Po ukończeniu zajęć student ma umiejętność zastosowania metody termodynamicznej do określania kierunku zachodzenia procesów fizycznych i chemicznych. Potrafi obliczać efekty energetyczne procesów. Posługuje się modelami termodynamicznymi w rozwiązywaniu praktycznych problemów fizykochemicznych. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): |
Mathematics A [W4-TC-S1-1-MATA]
Mathematics B [W4-TC-S1-2-MATB] Physics A [W4-TC-S1-1-FIZA] Physics B [W4-TC-S1-2-FIZB] |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Ma wiedzę dotyczącą termodynamicznego sposobu wyjaśniania zjawisk fizykochemicznych. [W4-TC-S1-5-TTC_01] |
TCh_W01 [5/5] |
Zna praktyczne zastosowania termodynamiki. Ma świadomość, jaki wpływ na środowisko naturalne ma
sposób wytwarzania energii i praca urządzeń wytwarzających energię. [W4-TC-S1-5-TTC_02] |
TCh_W04 [4/5] |
Zna i rozumie przemiany termodynamiczne wykorzystywane w systemach, technologiach, technikach, urządzeniachi narzędziach stosowanych w produkcji energii. [W4-TC-S1-5-TTC_03] |
TCh_W04 [4/5] |
Ma wiedzę na temat bilansów materiałowych i energetycznych, analizy termodynamicznej procesu. Zna źródła informacji o właściwościach substancji chemicznych. [W4-TC-S1-5-TTC_04] |
TCh_W01 [5/5] |
Ma wiedzę o przemianach bez pracy nieobjętościowej i z pracą nieobjętościową. [W4-TC-S1-5-TTC_05] |
TCh_W01 [5/5] |
Wykonuje obliczenia efektów cieplnych oraz pracy przemian gazowych. [W4-TC-S1-5-TTC_06] |
TCh_W01 [5/5] |
Rozumie obiegi termodynamiczne, chłodnicze i pomp ciepła oraz pojęcia je charakteryzujące. [W4-TC-S1-5-TTC_07] |
TCh_W01 [5/5] |
Potrafi wykorzystać informacje o właściwościach fazowych czynnika roboczego do projektowania procesów technologicznych oraz oblicza stałe materiałowe substancji. [W4-TC-S1-5-TTC_08] |
TCh_W01 [5/5] |
Wykonuje obliczenia z zastosowaniem termodynamicznych baz danych. Umie zinterpretować otrzymane wyniki. [W4-TC-S1-5-TTC_09] |
TCh_W02 [5/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [W4-TC-S1-5-TTC_sf_1] | 26 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Lecture-discussion [b02] Activating method – discussion / debate [b04] Working with a computer [d01] |
exam |
W4-TC-S1-5-TTC_01 |
discussion classes [W4-TC-S1-5-TTC_sf_2] | 30 |
Activating method – peer learning [b08] Screen presentation [c07] Working with another teaching tool [d03] Individual work with a text [f02] Conceptual work [f03] |
course work |
W4-TC-S1-5-TTC_04 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |