Physical Chemistry
Field of study: Chemical Technology
Programme code: W4-S1TC19.2024

Module name: | Physical Chemistry |
---|---|
Module code: | W4-TC-S1-4-CF |
Programme code: | W4-S1TC19.2024 |
Semester: | summer semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 9 |
Purpose and description of the content of education: | Moduł Chemia fizyczna ma za zadanie ukazanie chemii fizycznej jako dyscypliny opisującej podstawowe prawa przyrody oraz związki i zależności wykorzystywane w innych dziedzinach chemii. Jest to kurs podstawowy oparty na podejściu termodynamicznym. Celem kursu jest zwrócenie uwagi na relacje pomiędzy rzeczywistością fizykochemiczną a opisem matematycznym zjawisk oraz zapoznanie studentów z charakterystycznym dla chemii fizycznej rygorystycznym wnioskowaniem opartym na mocnym fundamencie empirycznym i modelach fizycznych. Po ukończeniu kursu student zna podstawowe pojęcia i prawa fizykochemiczne, wynikające z zasad termodynamiki. Dostrzega fundamenty fizykochemiczne w innych gałęziach chemii. Umie rozwiązywać problemy i zadania korzystając z pojęć z zakresu chemii fizycznej. Potrafi posługiwać się podstawowym sprzętem laboratoryjnym do wyznaczania wybranych wielkości fizykochemicznych. Opanował podstawy rachunku błędów i statystyki matematycznej jako metod pozwalających ocenić wiarygodność wyników. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): |
Mathematics A [W4-TC-S1-1-MATA]
Mathematics B [W4-TC-S1-2-MATB] |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Ma wiedzę z zakresu pojęć i praw obowiązujących w chemii fizycznej. [W4-TC-S1-4-CF_01] |
TCh_W01 [5/5] |
Rozwiązuje podstawowe problemy i zadania rachunkowe z chemii fizycznej dotyczące procesów równowagowych. [W4-TC-S1-4-CF_02] |
TCh_W02 [5/5] |
Zna zasady zielonej chemii i rozumie potrzeby ich stosowania. [W4-TC-S1-4-CF_03] |
TCh_W09 [4/5] |
Potrafi dostrzegać fundamenty fizykochemiczne w różnych obszarach wiedzy i wykorzystywać je do rozwiązywania problemów o charakterze inżynierskim. [W4-TC-S1-4-CF_04] |
TCh_U01 [4/5] |
Posiada umiejętność określania właściwości fizyko-chemicznych materiałów. [W4-TC-S1-4-CF_05] |
TCh_U02 [4/5] |
Planuje i realizuje eksperymenty uwzględniając ich wpływ na ochronę środowiska. [W4-TC-S1-4-CF_06] |
TCh_U05 [4/5] |
Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, związane z pracą zespołową oraz za bezpieczeństwo pracy w laboratorium fizykochemicznym. [W4-TC-S1-4-CF_07] |
TCh_K01 [4/5] |
Potrafi myśleć i działać w sposób racjonalny i przedsiębiorczy. [W4-TC-S1-4-CF_08] |
TCh_K02 [3/5] |
Jest świadom poziomu swojej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. [W4-TC-S1-4-CF_09] |
TCh_K04 [4/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [W4-TC-S1-4-CF_sf_1] | 26 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Explanation/clarification [a05] Activating methods: a case study [b07] Working with a programmed textbook [d02] Individual work with a text [f02] |
exam |
W4-TC-S1-4-CF_01 |
discussion classes [W4-TC-S1-4-CF_sf_2] | 20 |
Explanation/clarification [a05] Lecture-discussion [b02] Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Activating method – flipped classroom [b09] Working with a computer [d01] Working with a programmed textbook [d02] Individual work with a text [f02] |
course work |
W4-TC-S1-4-CF_01 |
laboratory classes [W4-TC-S1-4-CF_sf_3] | 60 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – flipped classroom [b09] Working with a computer [d01] Working with a programmed textbook [d02] Laboratory exercise / experiment [e01] Practice-as-research [e08] Individual work with a text [f02] |
course work |
W4-TC-S1-4-CF_01 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |