Literature of Positivism and Young Poland
Field of study: Polish Philology
Programme code: W1-S1FP19.2024

Module name: | Literature of Positivism and Young Poland |
---|---|
Module code: | W1-FP-S1-LPIMP |
Programme code: | W1-S1FP19.2024 |
Semester: | summer semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 4 |
Purpose and description of the content of education: | W ramach kursu osoba studiująca poznaje pojęcia: pozytywizm, długi wiek XIX, Młoda Polska, modernizm (w węższym i szerszym znaczeniu terminu). Omawiane są także kwestie periodyzacyjne i geografia literacka epok. W trakcie kursu omawiane są następujące kategorie i pojęcia: realizm, naturalizm, scjentyzm, ewolucjonizm, praca u podstaw, praca organiczna, przełom antypozytywistyczny, ekspresjonizm, symbolizm, impresjonizm, dekadentyzm, parnasizm. Główne nurty filozoficzne. Manifesty literackie epok. Rola prasy. Dyskusje literackie epok. Literatura a sztuki piękne. Problemy społeczno-polityczne w literaturze omawianych okresów: np. kwestia włościańska, żydowska i kobieca w pozytywizmie, kwestia artysty i filistra w Młodej Polsce. Znajomość tekstów w obowiązkowym i proponowanym (do samodzielnego odczytania) spisie lektur. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
posiada wiedzę z zakresu historii literatury polskiej drugiej połowy XIX w. [01] |
K_W03 [4/5] |
posiada umiejętność śledzenia i wskazywania pozytywistycznych oraz modernistycznych idei w epokach późniejszych [02] |
K_W08 [4/5] |
rozumie kulturowy charakter pojęcia literatury, wie o historycznej zmienności jej wyznaczników [03] |
K_W07 [4/5] |
posiada wiedzę na temat związków między literaturą, kulturą oraz historią polityczno-społeczną epoki [04] |
K_W02 [4/5] |
potrafi samodzielnie pracować z tekstami źródłowymi (literackimi i nieliterackimi np. prasowymi, naukowymi czy filozoficznymi), potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę, zgodnie z przyjętymi paradygmatami ważnymi w kontekście dostrzegania i wyjaśniania związków oraz zależności między literaturą polską okresu pozytywizmu i Młodej Polski a literaturami obcojęzycznymi [05] |
K_U02 [3/5] |
potrafi interpretować teksty krytycznoliterackie i literaturoznawcze odnoszące się do literatury omawianych okresów [06] |
K_U04 [3/5] |
jest świadomy znaczenia tradycji literackiej omawianej epoki w wytwarzaniu kultury, zarówno w aspekcie lokalnym, jak i globalnym [07] |
K_K04 [4/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [C] | 30 |
Activating method – discussion / debate [b04] Individual work with a text [f02] |
course work |
05 |
lecture [W] | 15 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] |
exam |
01 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |