Basics of Developmental and Social Psychology Field of study: Pedagogy
Programme code: W6-N1PE19.2024

Module name: Basics of Developmental and Social Psychology
Module code: W6-PE-WZ-N1-PPRS
Programme code: W6-N1PE19.2024
Semester: winter semester 2024/2025
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Moduł ma na celu wyjaśnienie specyfiki psychologii rozwojowej i psychologii społecznej jako działów psychologii. Uwzględnia aktualny stan wiedzy na temat rozwoju człowieka (fizycznego, poznawczego, emocjonalnego, społecznego) na przestrzeni życia, a także jego uwarunkowania i wyznaczniki oraz najważniejsze koncepcje naukowe wypracowane w ramach psychologii rozwojowej i społecznej. Zajęcia mają uwrażliwić studentów na znaczenie zapobiegania nieprawidłowościom rozwojowym oraz uświadomić im możliwości stymulacji, korekcji i wspierania rozwoju. Istotą modułu jest również uporządkowanie wiedzy odnośnie zasad wywierania wpływu społecznego, mechanizmów wpływających na zmiany postaw oraz mechanizmów, które sterują procesami grupowymi.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do doskonalenia własnej wiedzy merytorycznej z zakresu psychologii rozwojowej i społecznej (B.1.K1.) oraz do jej zastosowania dla utrzymania i rozwoju prawidłowych relacji w środowiskach społecznych, wychowawczych (B.1.K2.); do porozumiewania się zarówno ze specjalistami (w obrębie tak swojej, jak i innych dziedzin nauki), jak również z osobami nie będącymi specjalistami w zakresie wspierania rozwoju swoich przyszłych uczniów, wychowanków [PE-WZ-N1-PPRS_K_1]
K_K01 [2/5] KN1_K02 [2/5] KN1_K07 [2/5]
student/studentka potrafi obserwować procesy rozwojowe wychowanków (B.1.U1.) oraz ich zachowania i uwarunkowania tych zachowań (B.1.U2.), a także identyfikować potrzeby ucznia w rozwoju uzdolnień i zainteresowań (B.1.U6.) oraz potrzeby psychospołecznego wsparcia wychowanka [PE-WZ-N1-PPRS_U_1]
KN1_U01 [3/5] KN1_U03 [3/5]
student/studentka potrafi skutecznie i świadomie komunikować się (B.1.U3.), rozpoznawać bariery komunikowania się oraz w funkcjonowaniu społecznym, w tym uwarunkowane czynnikami środowiskowymi; porozumieć się w sytuacji konfliktowej (B.1.U4.) [PE-WZ-N1-PPRS_U_2]
K_U04 [2/5] K_U05 [2/5] KN1_U15 [2/5]
student/studentka zna i rozumie proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi (B.1.W2) [PE-WZ-N1-PPRS_W_1]
KN1_W02 [4/5] KN1_W17 [3/5] KN1_W18 [3/5]
student/studentka zna i rozumie teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, zagadnienia empatii, zachowań asertywnych, agresywnych i uległych, postaw, stereotypów, uprzedzeń, stresu i radzenia sobie z nim, porozumiewania się ludzi w instytucjach; reguły współdziałania; style, zasady, bariery i formy komunikowania się (B.1.W3.) [PE-WZ-N1-PPRS_W_2]
K_W03 [3/5] KN1_W12 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PE-WZ-N1-PPRS_fns_1] 10 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Lecture-discussion [b02] 
Activating methods: a case study [b07] 
Screen presentation [c07] 
course work PE-WZ-N1-PPRS_W_1 PE-WZ-N1-PPRS_W_2
practical classes [PE-WZ-N1-PPRS_fns_2] 15 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Observation [e06] 
Individual work with a text [f02] 
course work PE-WZ-N1-PPRS_K_1 PE-WZ-N1-PPRS_U_1 PE-WZ-N1-PPRS_U_2
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Undertaking, on one’s own initiative and individually, activities aimed at expanding the scope or depth of the teaching content, also beyond the walls of the University [e01] Activities complementary to the classes
a set of activities undertaken independently and on the student's own initiative, aimed at expanding the depth and scope of knowledge and skills, their revision and repetition, retention or verification, also activities carried outside the university, e.g., in a culture promoting or educational institution, a laboratory, in the open air, etc.; also self-education
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)