Professional Practice: Practice with Tutoring Part.1 Field of study: Pedagogy
Programme code: W6-N1PE19.2024

Module name: Professional Practice: Practice with Tutoring Part.1
Module code: W6-PE-KO-N1-E3.PT.1
Programme code: W6-N1PE19.2024
Semester: summer semester 2024/2025
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 1
Purpose and description of the content of education:
Program modułu oparty jest na praktyce i uczeniu się poprzez doświadczenie, kształtuje umiejętność samodzielnego myślenia, budowania własnych działań na podstawie uzyskanej przez studenta wiedzy, właściwych wzorów zachowań i pożądane postawy w pracy. To przestrzeń relacji kilku osób - tutora, studenta oraz ucznia ze specyficznymi problemami w uczeniu się. Praktyka ma charakter zindywidualizowany, student realizuje indywidualny plan rozwoju poprzez współpracę z tutorem, a podmiotem jego interakcji jest praktyczny indywidualny kontakt z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w środowisku edukacyjnym. Taka trójstronna wymiana doświadczeń zakłada wielostronny rozwój. Dla studenta zdobyte doświadczenie w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się jest źródłem informacji. Wymiana doświadczeń staje się skuteczniejszym sposobem uczenia się oraz uzupełnieniem i weryfikowaniem wiedzy akademickiej. Student realizuje praktykę w trakcie 3 semestrów, spotkania z tutorem mają charakter porządkujący wiedzę i plan pracy, a także podsumowujący. Zadaniem tutora jest pomoc w organizowaniu praktyki, wskazanie studentowi zasad samodzielnej organizacji pracy oraz reprezentacji siebie w instytucji, odpowiedzialność za własne działanie, ukierunkowanie na pracę z indywidualnym przypadkiem ucznia, jego nauczycieli, wychowawców, specjalistów, rodziców/prawnych opiekunów. Tutor może odwiedzać studenta w placówce edukacyjnej, monitorować jego pracę i konsultować się z pracownikami placówki. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta. Etap 1: BUDOWANIE RELACJI Cele: - Nawiązanie kontaktu służącego rozwojowi i współpracy - zaufania, poczucia bezpieczeństwa i akceptacji (nawiązanie kontaktu w triadzie: nauczyciel akademicki - student - dziecko/uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych); - wzmocnienie zaangażowania, poczucia wpływu i odpowiedzialności studenta za swój rozwój i za relacje: student - dziecko/uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych; - Sformułowanie kontraktu - wstępne określenie celów i zasad współpracy, ze szczególnym uwzględnieniem relacji: student - dziecko/uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Etap 2: ODKRYWANIE POTRZEB ROZWOJOWYCH, CZYLI CO NALEŻY ZMIENIĆ Cele: - Wzmocnienie gotowości do zmiany; - Wyznaczenie kierunku pracy nad rozwojem; - Określenie potrzeb rozwojowych - zdefiniowanie, co należy zmienić w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw studenta; określenie przez studenta płaszczyzny wiedzy "co wiem, a co muszę uzupełnić"; - Pogłębienie samoświadomości , jako punktu wyjścia do pracy nad rozwojem.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz nauczycielami w celu poszerzenia swojej wiedzy (E.3K.K1). [PE_KO_N1_E3.PT.1_K_1]
KN3_K03 [2/5]
student/studentka potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy nauczycieli, ich interakcji z dziećmi i uczniami oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze (E.3K.U1). [PE_KO_N1_E3.PT.1_U_1]
KN3_U10 [5/5]
student/studentka potrafi wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich (E.3K.U3). [PE_KO_N1_E3.PT.1_U_2]
KN3_U10 [3/5]
student/studentka potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych i nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk (E.3K.U5). [PE_KO_N1_E3.PT.1_U_3]
KN3_U04 [3/5]
student/studentka zna i rozumie zadania charakterystyczne dla przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają (E.3K.W1). [PE_KO_N1_E3.PT.1_W_1]
K_W01 [3/5] KN3_W10 [3/5]
student/studentka zna i rozumie organizację, statut, plan pracy przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz program wychowawczo-profilaktyczny (E.3K.W2). [PE_KO_N1_E3.PT.1_W_2]
KN3_W10 [4/5]
student/studentka zasady zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu, uczniom w szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi (E.3K.W3). [PE_KO_N1_E3.PT.1_W_3]
KN3_W14 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
workshop [PE-KT-N1E3.PT.1_fs_1] 10 Production exercise – workshop [e02] 
Internship [e05] 
Observation [e06] 
course work PE_KO_N1_E3.PT.1_K_1 PE_KO_N1_E3.PT.1_U_1 PE_KO_N1_E3.PT.1_U_2 PE_KO_N1_E3.PT.1_U_3 PE_KO_N1_E3.PT.1_W_1 PE_KO_N1_E3.PT.1_W_2 PE_KO_N1_E3.PT.1_W_3
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Review of internship documentation [d03] Consulting the results of the verification of learning outcomes
an analysis of the portfolio of documentation obtained during internship, including professional internship, and other practical classes and studio sessions, as well as the documentation developed in order to obtain credit for such classes; verification of the description, necessary attachments, opinions and grades before submitting the portfolio for acceptance
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)