Methodology for the Construction of Therapeutic, Educational and Upbringing programmes Field of study: Pedagogy
Programme code: W6-N1PE19.2024

Module name: Methodology for the Construction of Therapeutic, Educational and Upbringing programmes
Module code: W6-PE-KO-N1-B2.MKP
Programme code: W6-N1PE19.2024
Semester: summer semester 2026/2027
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności związane z metodyką konstruowania programów terapeutycznych, wychowawczych i profilaktycznych, ze szczególnym uwzględnieniem adresatów tych programów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zagrożonymi niedostosowaniem społecznym, wykluczonych i marginalizowanych. Główne zagadnienia poruszane na zajęciach dotyczą rodzajów programów w edukacji i wsparciu , w tym programów profilaktyczno-wychowawczych w edukacji, programów profilaktycznych, indywidualnych programów profilaktyczno-wychowawczych, zasad ich konstruowania i warunków ich przeprowadzania. Efekty uczenia się będą weryfikowane poprzez ocenę projektów skonstruowanych programów przez studentów. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne [PE-KO-N1-B2.MKP_K_1]
KN3_K03 [3/5]
student/studentka potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki i pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych w celu konstruowania adekwatnych programów [PE-KO-N1-B2.MKP_U_1]
KN3_U01 [5/5]
student/studentka potrafi konstruować i prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, oraz wykorzystywać zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć; potrafi wdrażać efektywne programy zwiększające umiejętności poznawcze i kompetencje społeczne uczniów oraz programy poprawiające integrację rówieśniczą uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [PE-KO-N1-B2.MKP_U_2]
KN3_U07 [5/5]
student/studentka zna i rozumie merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć – zgodnie z wybranym zakresem pedagogiki specjalnej, ma wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej [PE-KO-N1-B2.MKP_W_1]
KN3_W12 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [PE-KO-N1-B2.MKP_fns1] 20 Explanation/clarification [a05] 
Problem-based lecture [b01] 
Activating methods: a case study [b07] 
Exhibition [c01] 
Video show [c02] 
Screen presentation [c07] 
Working with a programmed textbook [d02] 
Working with another teaching tool [d03] 
Laboratory exercise / experiment [e01] 
Production exercise – workshop [e02] 
Project scheduling [e04] 
Observation [e06] 
Conceptual work [f03] 
course work PE-KO-N1-B2.MKP_K_1 PE-KO-N1-B2.MKP_U_1 PE-KO-N1-B2.MKP_U_2 PE-KO-N1-B2.MKP_W_1
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Consulting the schedule [b03] Consulting the curriculum and the organization of classes
getting acquainted with the class schedule, possibly in the presence of the year tutor, in order to optimize participation in classes, including those supplementary to the core subjects listed in the pursued study programme
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Undertaking, on one’s own initiative and individually, activities aimed at expanding the scope or depth of the teaching content, also beyond the walls of the University [e01] Activities complementary to the classes
a set of activities undertaken independently and on the student's own initiative, aimed at expanding the depth and scope of knowledge and skills, their revision and repetition, retention or verification, also activities carried outside the university, e.g., in a culture promoting or educational institution, a laboratory, in the open air, etc.; also self-education
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)