Culture of Polish Language
Field of study: Polish Philology
Programme code: W1-S1FP19.2024

Module name: | Culture of Polish Language |
---|---|
Module code: | W1-FP-S1-KJP |
Programme code: | W1-S1FP19.2024 |
Semester: | summer semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Purpose and description of the content of education: | Celem modułu jest zapoznanie osób studiujących z głównymi pojęciami i problemami z zakresu kultury języka (uzus, norma, innowacja językowa, błąd językowy, kryteria poprawności językowej, typologia błędów językowych, postawy Polaków wobec języka, typy postaw językowych itp.). Zajęcia obejmują dwa główne bloki tematyczne: pierwszy z nich ma charakter warsztatów ortograficzno-interpunkcyjnych, które dostosowane są do specyfiki prowadzonych na kierunku specjalności. Natomiast drugi blok tematów poświęcony jest m.in. zagadnieniom poprawności leksykalnej, fleksyjnej i składniowej. Ponadto podczas zajęć studentki oraz studenci poznają tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny, rozwiną umiejętności związane z rozpoznawaniem, korygowaniem, wartościowaniem błędów i usterek językowych oraz diagnozowaniem ich przyczyn, a także poszukiwaniem wiadomości dotyczących kodyfikacji współczesnej normy językowej (w słownikach, poradniach internetowych, poradnikach i innych opracowaniach). |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
zna podstawową terminologię z zakresu nauki o języku; posiada wiedzę o działach i poddziałach językoznawstwa ogólnego i stosowanego [01] |
K_W02 [4/5] |
potrafi wskazać ośrodki zajmujące się propagowaniem, podtrzymywaniem i rozwijaniem kultury języka polskiego; wie, gdzie szukać informacji na temat współczesnej normy językowej [02] |
K_W08 [3/5] |
potrafi wskazać błędy i usterki językowe w testach użytkowników polszczyzny oraz podjąć merytoryczną dyskusję na temat poprawności dowolnych form językowych [03] |
K_U04 [3/5] |
potrafi wyszukiwać, oceniać, selekcjonować i użytkować informację źródłową i naukową w zakresie językoznawstwa oraz dyscyplin pokrewnych, a także wykorzystywać literaturę naukową podczas samodzielne pracy z tekstami użytkowymi lub innymi [04] |
K_U02 [3/5] |
przejawia szacunek dla warsztatu pracy polonisty, ma świadomość znaczenia języka w wytwarzaniu kultury jako dobra narodowego, lokalnego, środowiskowego, jest też propagatorem poprawnej polszczyzny w swoim środowisku społecznym i zawodowym [05] |
K_K02 [3/5] |
zna i rozumie rolę oraz kompetencje instytucji podtrzymujących rolę i znaczenie języka polskiego w obrębie współczesnej kultury [06] |
K_W09 [4/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [C] | 30 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Individual work with a text [f02] |
course work |
01 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |