Physics 2 Field of study: Mechatronics
Programme code: W4-S1MC19.2024

Module name: Physics 2
Module code: A02_2
Programme code: W4-S1MC19.2024
Semester: summer semester 2024/2025
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 5
Purpose and description of the content of education:
Celem zajęć w tym module jest opanowanie wiedzy z zakresu fizyki i jej technicznych zastosowań a także zdobywanie umiejętności zrozumienia i ścisłego opisu zjawisk fizycznych i korzystania z nowoczesnej aparatury. Student w ramach tego modułu poznaje zagadnienia z wybranych działów fizyki: wielkości w polu elektrostatycznym, przewodniki i izolatory, dipol, moment dipolowy, polaryzacja, wektor indukcji – związek między trzema wektorami elektrycznymi. Pojemność elektryczna, łączenie kondensatorów, ruch ładunków elektrycznych w próżni. Prawo Ohma, siła elektrostatyczna, prawo Kirchhoffa, ogniwa. Praca, moc prądu elektrycznego, proces elektrolizy. Wielkości opisujące pole magnetyczne, siła Lorentza, siła elektrodynamiczna, prawo Biota-Savarta-Laplace’a. Zjawisko indukcji elektromagnetyczne, reguła Lentza, indukcja własna i wzajemna. Fale elektromagnetyczne, równanie Maxwella, widmo fal elektromagnetycznych i ich zastosowanie. Prawa optyki geometrycznej, zasady konstrukcji obrazów w optyce geometryczne. Równanie soczewki, układy soczewek. Dualizm korpuskularno-falowy dla światła. Przyrządy optyczne – zasada działania. Zjawiska falowe i prawa nimi rządzące. Składniki jądra atomowego, izotopy. Defekt masy, energia ciążenia. Promieniotwórczość naturalna, prawo rozpadu promieniotwórczego. Metody detekcji promieniowania jądrowego. Reakcje jądrowe. Wykorzystanie energii jądrowej, budowa reaktora jądrowego. Wiedza przekazywana w ramach wykładu, powinna być wykorzystywana w ramach zajęć laboratoryjnych i na ćwiczeniach rachunkowych.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Potrafi definiować i charakteryzować wielkości opisujące pole elektryczne. [A02_2_1]
K_W02 [3/5] K_U09 [2/5] K_U25 [1/5] K_U16 [1/5] K_U24 [1/5]
Ma wiedzę na temat zachowania się dielektryka w polu elektrycznym. Potrafi obliczać pojemność elektryczną i energię pola elektrycznego. [A02_2_2]
K_W02 [3/5] K_U09 [2/5] K_U25 [1/5] K_U16 [1/5] K_U24 [1/5]
Zna prawa dotyczące przepływu stałego prądu elektrycznego i mechanizmy przewodnictwa elektrycznego w ciałach stałych [A02_2_3]
K_W02 [3/5] K_U25 [1/5] K_U16 [1/5] K_U24 [1/5]
Ma wiedzę na temat pola magnetycznego i jego zastosowań. [A02_2_4]
K_W02 [3/5] K_U09 [2/5] K_U25 [1/5] K_U16 [1/5] K_U24 [1/5]
Potrafi opisać zjawiska indukcji elektromagnetycznej i indukcyjności. [A02_2_5]
K_W02 [3/5] K_U09 [2/5] K_U25 [1/5] K_U16 [1/5] K_U24 [1/5]
Ma wiedzę na temat praw optyki geometrycznej i zasad działania przyrządów optycznych. [A02_2_6]
K_W02 [3/5] K_U09 [2/5] K_U25 [1/5] K_U16 [1/5] K_U24 [1/5]
Potrafi opisywać zjawiska optyki falowej i kwantowej. [A02_2_7]
K_W02 [2/5] K_U09 [2/5] K_U16 [1/5]
Ma wiedzę na temat budowy materii i fizyki ciała stałego. [A02_2_8]
K_W02 [2/5]
Ma wiedzę na temat fizyki jądrowej i cząstek elementarnych oraz energetyki jądrowej. [A02_2_9]
K_W02 [2/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [A02_2_fs_1] 30 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Problem-based lecture [b01] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Screen presentation [c07] 
exam A02_2_2 A02_2_4 A02_2_6 A02_2_8 A02_2_9
practical classes [A02_2_fs_2] 30 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Demonstration-imitation [c06] 
Working with another teaching tool [d03] 
course work A02_2_1 A02_2_3 A02_2_5 A02_2_7
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)