Optional Block I - Leisure time organizing Field of study: Pedagogy: Pre-School Education and Early School Education
Programme code: W6-SMPP19.2024

Module name: Optional Block I - Leisure time organizing
Module code: PP-C-BI_LTO
Programme code: W6-SMPP19.2024
Semester: summer semester 2028/2029
Language of instruction: English
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Moduł ma charakter wybieralny - osoby studiujące mają możliwość wyboru (z przygotowanej listy propozycji, modyfikowanej rokrocznie) nadrzędnego zagadnienia, czyli wiodącego bloku tematycznego wokół którego będzie się koncentrował zakres treści prezentowanych i analizowanych podczas zajęć w formie ćwiczeń. Zajęcia mające na celu ukształtowanie osoby potrafiącej skutecznie organizować czas wolny własny i swoich podopiecznych w kontekście potrzeb rozwojowych, kształtowania zainteresowań i zasobów lokalnych. Będą oparte o eksploracje w środowisku lokalnym i we współpracy z podmiotami kulturalno-edukacyjnymi.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
studentka/student zna i rozumie znaczenie czasu wolnego dla rozwoju wszystkich uczestników procesu edukacyjnego oraz samego siebie, sposoby optymalnego zagospodarowania czasu wolnego w odniesieniu do struktur społecznych w środowisku lokalnym oraz instytucji życia społecznego, a także w odniesieniu do uczestników działalności edukacyjnej, opiekuńczej - metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań (A.3.W3), strategie stymulowania rozwoju dziecka oraz zasady organizowania środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci/uczniów lub grup, a także potrzebę wykorzystywania w pracy z dzieckiem/uczniem informacji uzyskanych od specjalistów (C.W1; C.W2) [PP-C-BI-LTO_1]
PP_W_02 [3/5] PP_W_04 [3/5] PP_W_11 [3/5] PP_W_12 [3/5] PP_W_13 [3/5]
studentka/student potrafi być animatorem czasu wolnego własnego oraz uczestników procesów pedagogicznych oraz inspirować innych do rozwijania własnych zainteresowań, sposobów spędzania czasu wolnego (C.U6) oraz uczenia się przez całe życie z wykorzystaniem zasobów otoczenia lokalnego (C.U3), a także organizować wartościowe rozwojowo i społecznie środowisko wychowawcze oraz wspierać dzieci/uczniów w wyrażaniu swojej indywidualności w sposób twórczy (A.2.U4) [PP-C-BI-LTO_2]
PP_U_03 [5/5] PP_U_06 [5/5] PP_U_11 [5/5] PP_U_13 [5/5] PP_U_KJM.2023 [3/5]
osoby studiujące są gotowe do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, postawą prospołeczną i odpowiedzialnością podczas eksploracji środowiska lokalnego w trakcie animacji czasu wolnego (C.K1) [PP-C-BI-LTO_3]
PP_K_01 [5/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [PP-C-BI_LTO_fs_1] 30 Activating method – educational games [b03] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Video show [c02] 
Poster presentation [c05] 
Screen presentation [c07] 
Working with another teaching tool [d03] 
Creation/production – creative workshop [e03] 
Plein air session [e09] 
course work PP-C-BI-LTO_1 PP-C-BI-LTO_2 PP-C-BI-LTO_3
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)