Methodology of Corrective-Compensatory Work and Didactic-Compensatory Classes Field of study: Pedagogy: Pre-School Education and Early School Education
Programme code: W6-SMPP19.2024

Module name: Methodology of Corrective-Compensatory Work and Didactic-Compensatory Classes
Module code: PP-F-MPKK
Programme code: W6-SMPP19.2024
Semester: summer semester 2027/2028
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Moduł ma na celu analizę istoty terapii pedagogicznej (pracy korekcyjno-kompensacyjnej) z uczniami w młodszym wieku szkolnym ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz charakterystykę organizacji zajęć dydaktyczno-wyrównawczych. Uwzględnia elementy diagnozy, charakterystykę zaburzeń rozwojowych, modele postępowania pedagogiczno-terapeutycznego oraz zasady doboru metod pracy oraz konstruowania i realizacji programów w ramach zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych, prowadzenie dokumentacji i ewaluację przebiegu, efektów tego typu zajęć. Efekty uczenia się będą realizowane w ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studentów.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
studentka/student zna i rozumie teorie dotyczące zagadnienia dobrostanu dziecka z jednoczesnym uwzględnieniem jego potrzeb rozwojowych i edukacyjnych - koncepcje medyczne, społeczne, biopsychospołeczne, w tym ADHD, ryzyka dysleksji, trudności związanych z nabywaniem umiejętności arytmetycznych (F.W1) oraz klasyfikacje, przyczyny i przejawy trudności w uczeniu się i zachowaniu (założenia ICF, ICD, DSM) u dzieci w młodszym wieku szkolnym w obszarze rozwoju fizyczno-ruchowego, poznawczego i emocjonalno-społecznego (F.W4; F.W2; F.W3); zna i rozumie formy i modele, techniki pracy oraz podstawy prawno-organizacyjne zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych wraz z uwzględnieniem współpracy z rodzicami lub opiekunami uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi (F.W5; F.W6) [PP-F-MPKK_1]
PP_W_03 [4/5] PP_W_06 [4/5] PP_W_13 [4/5] PP_W_14 [3/5]
studentka/student potrafi rozpoznawać potrzeby i możliwości uczniów w młodszym wieku szkolnym oraz projektować działania pedagogiczno-terapeutyczne, przy zastosowaniu optymalnych sposobów organizowania środowiska edukacyjnego, a także ocenić skuteczność procesu identyfikowania i zaspakajania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia (F.U2; F.U3), podejmując również współpracę z rodzicami/ opiekunami i otoczeniem społecznym szkoły w procesie planowania kształcenia i terapii pedagogicznej uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi (F.U4; F.U5) [PP-F-MPKK_2]
PP_U_02 [4/5] PP_U_04 [4/5] PP_U_09 [3/5] PP_U_13 [3/5] PP_U_14 [4/5]
osoby studiujące są gotowe do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym z rodzicami/opiekunami ucznia oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej, a tym samym do przyjęcia współodpowiedzialności za sposób planowania i realizacji oraz rezultaty zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych (F.K2) [PP-F-MPKK_3]
PP_K_03 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PP-F-MPKK_fs_1] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Lecture-discussion [b02] 
Video show [c02] 
Screen presentation [c07] 
exam PP-F-MPKK_1
practical classes [PP-F-MPKK_fs_2] 15 Explanation/clarification [a05] 
Demonstration-imitation [c06] 
Working with another teaching tool [d03] 
Simulation [e07] 
Individual work with a text [f02] 
course work PP-F-MPKK_2 PP-F-MPKK_3
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)