Basics of IT Education Field of study: Pedagogy: Pre-School Education and Early School Education
Programme code: W6-SMPP19.2024

Module name: Basics of IT Education
Module code: PP-B5-PEI
Programme code: W6-SMPP19.2024
Semester: winter semester 2026/2027
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
Celem przedmiotu jest nabycie przez osoby studiujące wiedzy z zakresu podstawowych pojęć informatycznych, budowy komputera, komputerowych programów użytkowych wykorzystywanych w klasach I-III szkoły podstawowej, programowania, cyberprzemocy, uzależniania się od mediów cyfrowych, korzyści wynikających z używania mediów cyfrowych, wykorzystania Internetu w edukacji informatycznej. Moduł obejmuje treści zawierające wiedzę, niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań wynikających z podstawy programowej w obowiązującej w klasach I-III szkoły podstawowej.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
studentka/student zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady informatyki z zakresu, w jakim ma ona zastosowanie w pracy z dziećmi lub uczniami; cele edukacji informatycznej i metody ich realizacji; posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi; uzależnienia od mediów cyfrowych; ochronę prawa autorskiego; ochronę wizerunku dziecka i nauczyciela; społeczne aspekty informatyki i jej zastosowań, wpływu informatyki na rozwój społeczeństwa oraz zagrożenia w świecie wirtualnym; uwarunkowania zawodowego rozwoju z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej i informatyki oraz komputerowe programy edukacyjne przeznaczone dla najmłodszych uczniów (B.5.W1; B.5.W2; B.5.W3; B.5.W4; B.5.W5; B.5.W6) [PP-B5-PEI_1]
PP_W_02 [3/5] PP_W_21 [2/5]
studentka/student potrafi ocenić walory użytkowe komputerowego programu edukacyjnego; uruchomić prostą bazę danych; zorganizować bezpieczne środowisko pracy z komputerem (B.5.U2; B.5.U3; B.5.U4) [PP-B5-PEI_2]
PP_U_01 [2/5] PP_U_05 [3/5] PP_U_07 [2/5]
studentka/student wykazuje gotowość do ciągłej aktualizacji swojej wiedzy z zakresu zastosowań komputerów w edukacji; zapewniania poczucia bezpieczeństwa dzieci lub uczniów znajdujących się pod jego opieką (B.5.K1; B.5.K2); [PP-B5-PEI_3]
PP_K_02 [3/5] PP_K_08 [2/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PP-B5-PEI_fs_1] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Description [a03] 
Screen presentation [c07] 
Working with a computer [d01] 
course work PP-B5-PEI_1 PP-B5-PEI_2 PP-B5-PEI_3
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Undertaking, on one’s own initiative and individually, activities aimed at expanding the scope or depth of the teaching content, also beyond the walls of the University [e01] Activities complementary to the classes
a set of activities undertaken independently and on the student's own initiative, aimed at expanding the depth and scope of knowledge and skills, their revision and repetition, retention or verification, also activities carried outside the university, e.g., in a culture promoting or educational institution, a laboratory, in the open air, etc.; also self-education
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)