Systemic Foundations of Language Education for Children
Field of study: Pedagogy: Pre-School Education and Early School Education
Programme code: W6-SMPP19.2024

Module name: | Systemic Foundations of Language Education for Children |
---|---|
Module code: | PP-B1-PSKJ |
Programme code: | W6-SMPP19.2024 |
Semester: | summer semester 2024/2025 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 3 |
Purpose and description of the content of education: | Moduł obejmuje treści dotyczące wiedzy i umiejętności niezbędnych nauczycielowi do realizacji zadań z zakresu kształcenia językowego dziecka. Celem modułu jest uzyskanie takiego poziomu wiedzy z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, który pozwala na samodzielne przygotowanie się do pracy nauczyciela przedszkola i klas I-III w zakresie językowych treści kształcenia, umożliwiające nauczanie podstaw języka polskiego. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
studentka/student zna i rozumie: procesy porozumiewania się między ludźmi, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego oraz podstawowych wiadomości na temat sytemu języka polskiego i rozwoju językowego dziecka; funkcjonalne posługiwanie się pojęciami z zakresu teorii literatury, kultury oraz wiedzy o języku; etapy nabywania umiejętności czytania i pisania w języku polskim (B.1.W1; B.1.W2; B.1.W3) [PP-B1-PSKJ_1] |
PP_W_07 [2/5] |
studentka/student potrafi: poprawnie posługiwać się językiem polskim oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub innych osób; zaplanować działania na rzecz rozwoju swojej wiedzy i umiejętności w zakresie prawidłowej realizacji edukacji polonistycznej w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej (B.1.U1; B.1.U4; B.1.U5) [PP-B1-PSKJ_2] |
PP_U_10 [3/5] |
studentka/student wykazuje gotowość do: posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka, przejawiającym się w odpowiedzialności za słowo; autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi do wspierania dzieci lub uczniów w zakresie rozwoju języka polskiego (B.1.K1) [PP-B1-PSKJ_3] |
PP_K_02 [2/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [PP-B1-PSKJ_fs_1] | 15 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Lecture-discussion [b02] Screen presentation [c07] |
course work |
PP-B1-PSKJ_1 |
practical classes [PP-B1-PSKJ_fs_2] | 15 |
Activating method – discussion / debate [b04] Working with a programmed textbook [d02] Working with another teaching tool [d03] Individual work with a text [f02] Conceptual work [f03] |
course work |
PP-B1-PSKJ_2 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |