Biomedical Basis of Development and Upbringing of Pre-school and Early School Age Children Field of study: Pedagogy: Pre-School Education and Early School Education
Programme code: W6-SMPP19.2024

Module name: Biomedical Basis of Development and Upbringing of Pre-school and Early School Age Children
Module code: PP-B9-BPRW
Programme code: W6-SMPP19.2024
Semester: winter semester 2024/2025
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 4
Purpose and description of the content of education:
Celem zajęć jest charakterystyka potrzeb biologicznych człowieka w ontogenezie w tym zapotrzebowanie żywieniowe i znaczenie aktywności ruchowej, rola układu nerwowego, hormonalnego i immunologicznego w utrzymaniu homeostazy środowiska wewnętrznego. Tematyka modułu obejmuje zagadnienia dotyczące biomedycznych aspektów rozwoju człowieka z uwzględnieniem czynników genetycznych i środowiskowych determinujących prawidłowy rozwój, a także najczęstsze przyczyny zaburzeń rozwoju ontogenetycznego człowieka. W ramach zajęć omawiane są tematy dotyczące zaspokojenia potrzeb biologicznych człowieka w ontogenezie w tym zapotrzebowanie żywieniowe i znaczenie aktywności ruchowej, rola układu nerwowego, hormonalnego i immunologicznego w utrzymaniu homeostazy środowiska wewnętrznego. Omawiane są także zagadnienia dotyczące profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej osób studiujących.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
studentka/student przedstawia medyczne uwarunkowania rozwoju człowieka, procesu wychowania i kształcenia oraz posiada wiedzę na temat rozwoju biologicznego człowieka w cyklu życia i potrafi odnieść ją do działalności pedagogicznej (B.9.W2; B.9.W4; B.10.W3) [PP-B9-BPRW_1]
PP_W_02 [4/5]
studentka/student wykorzystuje wiedzę z zakresu biologii rozwoju człowieka oraz zaburzeń tego rozwoju analizuje i interpretuje wybrane sytuacje edukacyjne, wychowawczo-opiekuńcze (A.1.U1; B.9.U2; B.10.U2; E.10.U1) [PP-B9-BPRW_2]
PP_U_02 [5/5]
studentka/student ma przekonanie o potrzebie uwzględniania aspektów zdrowia i rozwoju w wybranych środowiskach, wykazuje aktywność i gotowość podejmowania wyzwań zawodowych w tym zakresie. (B.9.K1; B.10.K1; E.10.K1.) [PP-B9-BPRW_3]
PP_K_02 [3/5] PP_K_03 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PP-B9-BPRW_fs_1] 15 Problem-based lecture [b01] 
Lecture-discussion [b02] 
Activating methods: a case study [b07] 
Self-education [f01] 
exam PP-B9-BPRW_1
practical classes [PP-B9-BPRW_fs_2] 30 Explanation/clarification [a05] 
Activating methods: a case study [b07] 
Observation [e06] 
course work PP-B9-BPRW_1 PP-B9-BPRW_2 PP-B9-BPRW_3
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)