Problems of Contemporary Sociology Field of study: Pedagogy: Pre-School Education and Early School Education
Programme code: W6-SMPP19.2024

Module name: Problems of Contemporary Sociology
Module code: PP-A1-PWS
Programme code: W6-SMPP19.2024
Semester: winter semester 2024/2025
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 1
Purpose and description of the content of education:
Moduł wzbogaca wiedzę osób studiujących z zakresu współczesnych problemów socjologii, dotyczących m.in. złożonej problematyki więzi społecznych, społecznych determinantów funkcjonowania systemów edukacyjnych, a także przygotowuje do diagnozowania współczesnych problemów społecznych w wymiarze etiologicznym i skutkowym oraz podejmowania różnych form aktywności społecznej
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
studentka/student zna i rozumie: kulturowe, antropologiczne, aksjologiczne i socjologiczne opisy współczesności: funkcje edukacji w życiu społeczeństw i egzystencji jednostek, typy i rolę ideologii w życiu społecznym, ulokowanie społeczne, blokady i możliwości rozwojowe różnych grup społecznych oraz elementy socjologii edukacji (A.1.W1) [PP-A1-PWS_1]
PP_W_04 [2/5] PP_W_07 [2/5] PP_W_17 [2/5]
studentka/student potrafi: wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną w sposób refleksyjny i krytyczny, poprawnie konstruować rozbudowane ustne i pisemne wypowiedzi dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych; potrafi diagnozować współczesne problemy społeczne oraz analizować je w wymiarze etiologicznym i skutkowym; uzasadnić społeczne determinanty funkcjonowania systemów edukacyjnych w kontekście ideologii liberalnej, konserwatywnej i radykalnej; wyjaśnia specyfikę więzi społecznych w przestrzeni miejskiej i wiejskiej jak również wskazuje przyczyny i skutki zaniku więzi w społeczeństwie masowym i kulturze indywidualizmu (A.1.U1; A.1.U2) [PP-A1-PWS_2]
PP_U_01 [3/5]
studentka/student wykazuje gotowość do: doceniania znaczenia pedagogiki dla rozwoju osoby i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; jest aktywnym kreatorem społeczeństwa obywatelskiego, angażuje się w działalność kół naukowych, prace w organizacjach pozarządowych i w wolontariacie (A.1.K1) [PP-A1-PWS_3]
PP_K_01 [3/5] PP_K_06 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PP-A1-PWS_fs_1] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Explanation/clarification [a05] 
Problem-based lecture [b01] 
Screen presentation [c07] 
course work PP-A1-PWS_1 PP-A1-PWS_2 PP-A1-PWS_3
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)