Concepts of Philosophy and Ethics Field of study: Pedagogy: Pre-School Education and Early School Education
Programme code: W6-SMPP19.2024

Module name: Concepts of Philosophy and Ethics
Module code: PP-A1-KFE
Programme code: W6-SMPP19.2024
Semester: winter semester 2024/2025
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
Moduł ma na celu wyjaśnienie, czym jest filozofia i etyka, przedstawienie osobom studiującym najważniejszych koncepcji antropologicznych i etycznych obecnych w myśleniu filozoficznym w kolejnych epokach oraz omówienie wybranych problemów ontologicznych i epistemologicznych, których rozumienie jest niezbędne dla kompetentnego uczestniczenia we współczesnym dyskursie nauk społecznych (np. spór o uniwersalia, problem psychofizyczny, spór o źródła poznania, prawda, absolutyzm i relatywizm, sceptycyzm, wiedza naukowa itp.), a także wyposażenie w umiejętność poszukiwania rozwiązań problemów etycznych w oparciu o konstruktywną argumentację filozoficzną, etyczną. Realizowane treści modułu pozwolą na nabycie przez osoby studiujące wrażliwości niezbędnej do dostrzegania i rozumnego rozstrzygania problemów moralnych pojawiających się we współczesnych kontekstach nauk humanistycznych, społecznych.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
studentka/student zna i rozumie ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania, zagadnienia wychowania do odpowiedzialnej wolności oraz społeczeństwa wielokulturowego, a także filozoficzne i aksjologiczne opisy współczesności (A1.W1) [PP-A1-KFE_1]
PP_W_01 [5/5]
studentka/student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną z obszaru filozofii i etyki w sposób refleksyjny i krytyczny, poprawnie konstruować rozbudowane ustne i pisemne wypowiedzi dotyczące filozoficznych i etycznych aspektów różnych zagadnień pedagogicznych, formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela (A1.U1; A1.U4) [PP-A1-KFE_2]
PP_U_06 [3/5] PP_U_18 [4/5]
studentka/student przejawia gotowość do stosowania norm etycznych w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla godności człowieka (A1.K4) [PP-A1-KFE_3]
PP_K_01 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PP-A1-KFE_fs_1] 15 Problem-based lecture [b01] 
Lecture-discussion [b02] 
Screen presentation [c07] 
Working with a programmed textbook [d02] 
Individual work with a text [f02] 
course work PP-A1-KFE_1
practical classes [PP-A1-KFE_fs_2] 15 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Screen presentation [c07] 
Individual work with a text [f02] 
course work PP-A1-KFE_2 PP-A1-KFE_3
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)